Pages

Tuesday, June 30, 2009

Sekadar Jenaka

Soalan pertama....berbunyi
1). Apakah dia 'rumah di bawah, Tiang di atas'...kah. .kah..kah













jawapannye: KUBUR! nam kaki dalam, ada lebar lagi.








2). Cuba teka,mouse komputer , jantan ke betina?













jawapannye: betina.... sebab dia pakai pad.








soalan seterusnye.. ..
3). Antara ekor lembu dengan ekor tikus... ekor saper lagi
panjang..... ?
ha...aper dier..














jawapannye:. ....ekor tikus .....kerana ekor tikus mencecah tanah, ekor
lembu langsung tak cecah tanah, tergantung ajer....









4). Kenapa pokok kayu balak ditebang???? ???














abis dah tak boleh di cabut, di tebanglah!!











Adakah anda memerlukan talian hayat??











Soalan seterusnye.. ..
5). Kalau kereta berhenti apa yg turun dulu hah....?
kalo terer jawab.














Jarum meter...ahaks. .ahaks...









Soalan keenam pula berbunyi,... .
6). Ianya Besar di negeri Arab, kecil di negeri china,di maggi ada, di
lobak pun ada...disana ada, di sini tiada, yang ada pun ada, yang tiada
pun ada ...pening betul lah...jawap lah??????














Dan jawapannye ialah....... ....
HURUF A!!!!









Talian hayat anda sudah abis.
Kita ke soalan seterusnye.. ..










7). Ia sejenis benda, nampak macam jalan tetapi ia tidak pula
berjalan,kalau ditenguk betul- betul...memang sah ia jalan!!!














Memang la jalan raya!....... ..










. Apa benda jatuh kebawah tapi orang tercari-cari diatas?















Ha..ha..ha.. ha.. bumbung bas yg bocor dek air hujan...!










9)Beruk mana yg jari dia dok tekan arrow ke bawah .....jawap jgn tak
jawappppp... .















.. jawapannya: orang yg dok baca artikel nii...gi buat keje .....!!!!!
biasa nih!
HA..HA..HA.. . HA.... SEMOGA DAPAT RELEASE TENSION KORANG.








(sori,aaaaaaa)

Monday, June 29, 2009

Berhenti Mengharap ...

Bismillahirrahmanirrahim.....

ermm... manusia ......macam-macam characternye kan??

ada yang sentiasa mengharap....
tapi, ada pula yang "keras hati"nya....

akhirnya...seorang yang melara
seorang lagi terus seperti itu.....
masing-masing dengan ego masing-masing!!



Jangan selalu mengharapkan untuk orang memahami kita, tapi mulalah dari diri kita sendiri.
Jangan terus mengharap kerna kita sendiri yang akan menahan sakitnya.
Aku juga lemah seperti insan-insan yang lain. Kadang-kadang perasaan terlalu berharap agar teman di sisi bisa memberi reaksi yang diinginkan, hanya akan melukai diri sendiri.

Janganlah mengharapkan pada manusia, tapi berharaplah pada yang lebih berkuasa. Kerna Dialah pemegang hati-hati kita. Kerana Allahlah, manusia bisa merasai nikmat gembira, sedih, marah, kasihan dan pelbagai lagi.

Perhatikanlah betapa besarnya kerajaan Allah s.w.t dan pengaturanNya terhadap alam semesta ini, hingga kita tahu betapa layaknya kita bertawakal pada Allah s.w.t. Mengapa kita masih lagi berharap atau bersandar pada manusia sedangkan ha
nya pada Allahlah selayaknya kita bersandar dan bergantung harap, iaitu Dia yang Maha Memiliki? Tetapkanlah keyakinan di hati kita bahawa hanya Allah penyelesaian segala kesulitan. Jangan terus berharap pada teman kita untuk berubah, tetapi mulalah dari diri kita.Teruskan berdoa moga Allah melembutkan hati insan-insan di sekeliling kita dan agar kita terus diberi kekuatan iman menghadapi mehnah di dunia dalam perjalanan menuju syurga Illahi. AMIN...

"Cukuplah bagiku Allah,(Dialah)
sebaik-baik tempat bersandar."

Thursday, June 25, 2009

di Balik perasaan ku~

ermm...
lately . aku pun x mengerti aper prsaan ku..
aku sering kegelisah...sepi...sedih.....

pernah x korg terpikir MATi???..
kebelakangan ini aku sering terpikir MATI...
bila aku mati..dimana...dan bagaimana...
aku pun x mengerti...
aku sering menangis ketika bersujud....adakah ajal ku semakin hampir???
YA ALLAH.. ampunilah driku...
moga aku mati dalm keadaan iman..dan aku bermohon agar dosa2x ku di ampun..amin...

Wednesday, June 24, 2009

Perempuan Berkalung Sorban ...

perempuan-berkalung-sorban

arini keje aku dok tegok utube jew..
hehehhe..layan jew..aku dok layan citer ni " Perempuan Berkalung Sorban ..."
Lagi pula ada slot filemnya dlm Youtube. Maka, laayaann….

Hasilnya, ermm..

1.Ya!Paparan realiti liberalnya Islam tentang hak-hak pembebasan wanita. Pendek kata cerita ini boleh dikategorikan sebagai memberi gambaran buruk tentang Islam. Khususnya wanita..Bayangkan…

a. Perempuan semacam kelas kedua dalam masyarakat

b. Tidak boleh melanjutkan pelajaran tanpa ditemani muhrimnya

c. Tidak boleh menunggang kedua dan cergas

d. Tidak boleh berkarya untuk menghebahkan ilmu, kerana wanita itu sudah terjamin syurganya sekiranya patuh pada suami..

d. Tidak boleh sambung kuliah, kerana lelaki yg lebih berhak peroleh pangkat tinggi..Perempuan, kesudahannya di rumah shj

dan banyak lagi…(sangat banyak, sila nonton..itu yg terbaik!)

sorban-dlm

cerita ini dengan Ayat-ayat Cinta yg genrenya lebih kurang serupa, tetapi cerita yg ini mampu memberi anda pelbagai emosi, bisa hingga kecamuk dan beristighfar panjang.

Itulah yg aku rasakan. Adakala mahu nitis airmata sebab ya la..Perempuan diperlakukan sebegitu rupa (diperlakukan suami yg bukan muslim yg baik) . Walau baik bagaimana sekali didikan ajaran agama, tetapi Tuhan itu kalau mahu menguji tidak kira siapa dan di mana.


Cuba bayangkan, andai persekitaran Nissa dalam filem ini masih wujud?? Mungkin ada…tapi bayangkan..

perempuan-berkalung-sorban

Pendek kata cerita ini banyak buat aku berfikir. Ilmu masih tidak banyak mana. Kerana..aku masih belajar, sampai mati aku pun masih dan akan terus belajar.

Sebab itu, post ini tujuan utk berkongsi pendapat dan cerita sahaja. Kalau dalam sehari tiada apa yg boleh buat anda berfikir, tontonlah apa jua bahan, video dan input yg membolehkan kita berfikir tentang kehidupan..Semoga ada manfaat dan pelajaran yg kita akan peroleh.

Perempuan Berkalung Sorban mungkin boleh menyedarkan banyak pihak, tetapi sayang di Malaysia tidak dipertontonkan…

Tuesday, June 23, 2009

Mutiara Hati



1. Hati yg terluka umpama besi bengkok walau diketuk sukar kembali kepada bentuk asalnya.

2.
Nafsu mengatakan perempuan itu cantik atas dasar rupanya. Akal mengatakan perempuan itu cantik atas dasar ilmu dan kepintarannya. Dan hati mengatakan perempuan itu cantik atas dasar akhlaknya.

3.
Jadikan dirimu bagai pohon yang rendang di mana insan dapat berteduh. Jangan seperti pohon kering tempat sang pungguk melepas rindu dan hanya ayak dibuat kayu api.

4.
Kegembiraan ibarat semburan pewangi, pabila kita memakainya semua akan dapat merasa keharumannya. Oleh itu berikanlah walau secebis kegembiraan yang anda miliki itu kepada teman anda.

5.
Orang yang bahagia itu akan selalu menyediakan waktu untuk membaca kerana membaca itu sumber hikmah menyediakan waktu tertawa kerana tertawa itu muziknya jiwa, menyediakan waktu untuk berfikir kerana berfikir itu pokok kemajuan, menyediakan waktu untuk beramal kerana beramal itu pangkal kejayaan, menyediakan waktu untuk bersenda kerana bersenda itu akan membuat muda selalu dan menyediakan waktu beribadat kerana beribadat itu adalah ibu dari segala ketenangan jiwa.

6.
"Wanita yang cantik tanpa peribadi yang mulia, umpama kaca mata yang bersinar-bersinar, tetapi tidak melihat apa-apa".

7.
Terdapat banyak kemungkinan untuk gagal kerana kejayaan hanya boleh dicapai dengan satu perkara iaitu USAHA.

8.
Dunia ini umpama lautan yg luas. Kita adalah kapal yg belayar di lautan telah ramai kapal karam didalamnya.. andai muatan kita adalah iman, dan layarnya takwa, nescaya kita akan selamat dari tersesat di lautan hidup ini.

9.
Kegagalan dalam kemuliaan lebih baik daripada kejayaan dalam kehinaan. Memberi sedikit dengan ikhlas pula lebih mulia dari memberi dengan banyak tapi diiringi dengan riak.

10.
Sahabat yang tidak jujur ibarat dapur yang berhampiran. Jikalau pun kamu tidak terkena jelaganya sudah pasti akan terkena asapnya.

Friday, June 19, 2009

kepenatan~...

huhuh...
smpai umh aku trus on pc...laluku mengepost entri kat blog ni...untuk pengetahuan korang
arini aku wat keje gle..huhuhu

pas blk dr opiz aku trus g pustaan..tmnkan murni anta buku....
pas jew anta buku ,ktorg blk jln kaki dr perpstaakn ngra smpai spital tawakal...

snggh petronas..beli aiskrem..
so nk ke spital..sure lalu tsk ttwgsakn..heheh..
aper lg..tgok ar gelagat diorg..
berjogging..berdate...bwk ank2x beriadah..
dah ar ktorg pakai bju krg ...haahhaah...segan gak...
tp wat muke slmber sudah..
berjln dan trus bjln..smbl berborak..meluahkan prsaan...hehe
nk taw pew die..psl gji lah...hmm...
..aku berjaln smbl menhn keskitan.arghh...kakiku melecet..huhuh....
heheheh..sedar2x x sdr..sdh smpi

ermm...
hehehhe...aku mmg suke bergambo...i2lah aku

sedapnye...

smpt ag.....nyam2x..

Doaku Padamu



Ya Allah,
Ya Tuhanku..

Ampunilah dosaku,

Lengkapkanlah budi pekertiku,

Sempurnakanlah usahaku,
Puaskanlah hatiku terhadap rezeki pemberian-Mu,

dan jangan dibiarkan hatiku,
Terpedaya oleh apa yang,

Engkau halaukan daripadaku..


Ya Allah,

Ya Tuhanku..


Kurniakanlah kami kebaikan,

Didunia dan akhirat,

Serta peliharalah kami,
daripada azab api neraka..


- amin -

huhu~x dpt nk melelapkan mata...

penin kpla ku...aku telan panadol utk melegakan ksktnku..
aku rase dah 3hari aku duk telan pnadol...
aku ingt pas 2 nk tdow..
terbe jew tepon ku berbyi....aku ingt saper lah..
rupanya mas.......(masitah yakob) my best frewn
dh lamer die x call aku..
lps aku berborak ngn mas. aku terus tdow... dlm kul 11 lbey kot..
windunye kt mas......

tp lg windu kt .....heheheh...biarlh hya aku yg taw..
aku ingt aku akn tdow ngn lena...
tp dlm kul 2lbey aku terjaga..
aku xtaw ar.. naper sjk kebelkgn ni.. slalu xlena tdow...mcm2x aku fikrkan..
smpai bile begini pun aku x mengerti..
aku pun xtaw aper yg aku fikirkan.....ermmmmmmm...........

Thursday, June 18, 2009

Kemalasan yang datang..


Hari ini aku dilanda kemalasan yang melampau kat office ni..Hahaha pada hal keja melambak-lambak kena buat...ader ke keja??hahah.....
hahaha....padahal keje aku dr td dok update blog n facebook jew...
hahah.. bab yg plg mlas tym boz aku xder kt opiz..
ermmm.... best... kwn2x aku ade dok berchatt..tgk muvee..ntah ape2x ntah lg ar diorg wat...
biar aper diorg nk wat.. yg ptg diorg hepi dgn cara diorg...heheheheh...


Okaylah nak cri research for template 2010 ..Selamat bekerja semua..Hehehe...

Finally~aku dpt merasainya...nyam 2x..

ingatkan nak siapkan entry ni semalam..
tah apa kena mmg malas terlampau la..
hahah.. pc on jew dr smlm smpi pg ..aku ntah kemana..cam besa ar lyn prsaan smbil menuntun tv ngn mak tercinta..naper yek lately aku rase tkt sgt ~.....may b prsaan aku kot..
huhu..dah2x jgn dn wat drama sedey lak.. hahahah..aku kene kuat...
hahahah~..qma ko mesti kuat!!!! pesan mak... biar owang wat kiter.. kite kena ttp senyum...
dan sabor!!! thank makk....
huhuh~

Finally ...
dpt gak aku mkn DURIAN~ huhuh..sonoknye smlm...
blk2x dr opiz mak aku belikan durian..ape lagi.. msk blk ltk beg..aku trus kedapur...
nyam2x..aku mkn ar durian 2...ngn mak n ank buah ..rasenye sgt puas...
thankkkk.. skali lg mak...coz belikan DURIAN utk qma...
yg tgh sengkek ni.. hahaha nk bli durian pun x mampu....ermm
yelah.. bln ni gji x dpt....
argggghhhhhhhhhh.....sedey sgt!!! nsb bek ader owang yg prihatin....

Wednesday, June 17, 2009

huhuuh~ holiday in Pulau Perhentian

last week aku g bercuti kt Pulau perhentian..
huhuh~:)
sgt menarik temptnye.. mendamaikan...nk pergi jew lg.. klu bley nk duk c2 trus..
xnk blk...
aku bertolak pkl 11.00mlm dan smpai di kual
a besut pd pkl 8.00..
sgt lambt.. coz aku ikut jln gua musang...sgt jem
m... coz ade xcident....
hmmm...so aku upload kan pic2x slama aku dkt sana..



ngan ank kwn abg aku ~Syura~


ngan ank buahku~shahirah~ acu sayunk kamo!!


huhuhuhu..dah nk blk ..sedey :(




buai2..buailah aku nk kawen ngn .....hehehehe

sgt menyeronokan...byk ikn...

mis duyung ..hahahaha

Snorkeling tym...huhuhuh..sgt sonok!!!!

ermmm..... i like beach...damai..



ermm...syg sgt kt die....:*








bru tibe ....aku datng ni....:)



didlm bot...sgt memeningkan...


wit ank buah ku..dlm kepnasan menuggu bot..
shahirah n shahid...jgn nakal2x taw..acu syg korg..

Teka-teki hampeh...hahahah

so terjumpa la email ini...sangat hampeh okay.. so aku nk ar kongsi bersama ngn kwn2x..
hahahhah..........
lepas je layan teka-teki nih..rasa nak lari laju2 pastuh langgar dinding..herghhhh..

1. Teka-teki :
Hitam dan berpeluh2.....


Ha...apa2??


Pikir2....






Jawapan :
SEMUT HITAM TENGAH BERJOGING.....


Hahahaha........



2.Teka-teki :
antara kapal terbang dengan kuih lepat liat,mana satu yang
paling tinggi?




Jawapan :
kuih lepat liat la...sebab kapal terbang sampai langit je,tp
kuih lepat liat sampi LELANGIT...hehe...



3. Teka-teki :
byk2 kotak,kotak pe yg xleh angkat?




Jawapan :
kotak penaltilah....


wawawa



4. Teka-teki :
Kenapa Penggali Kubur Gali Kubur Tak Pakai Selipar???teka teka
kalo terrer.....! !





Jawapan :
selipar maner boley buat gali tanah......gune cangkul lar
huehuehueheu! !



5.Teka-teki :
Bulu bertemu bulu... kulit bertemu kulit... makin tambah rapat
makin nikmat rasanyer... ( jawablah kalau bijak hehehe....)



Jawapan :
mata bila time nantuk...


Kihkihkih....


Haa...pikir lain la tu.....


Ish2....









6.Teka-teki :
3 kepala, 6 mata, 8 kaki. Apakah Ia?



Jawapan :
Koboi naik kuda bawa ayam nak g sembelih.....


Hahahahaha...........






7.Teka-teki :
masa dia hidup kite nyanyi,masa dia mati kite tepuk tangan.




Jawapan :
lilin masa sambut birthday...


Dapat jawab?


Bijaknyer.....



8.Teka-teki :
scorpion kaler apa?



Jawapan :
kala jengking la.....


:-p...



9.Teka-teki :
Ada sorang iman, tengah sembahyang lepastu ada sekor anjing lalu
depan
dia..pastu dia jilat kaki dia.. Batal tak air semayang imam tu?





Jawapan :
Mana batal sebab anjing tu jilat kaki dia sendiri......


Hahahaha....



10. Teka-teki :
4 org awek berpayung dgn satu payung tp knape tak basah?




Jawapan :
sebab tak hujan....


Hehehehe.....

Teringin durian

Tahap nk mkn durian dah melampau lalu aku mengadu ar ngn mak..mak qma nk mkn durian... Biasala akukan, gedik dan mengada sesikit nak mengadu.. tp ngan mak jew taw..heheh...

tetibe jew angh call aku.'dik ko nk mkn durian kew??' hehhe..

ngn sipu2x aku jwp .. heheh.. nak2x.. so die tya ar.. maner yek jual durian...
lalu aku mjwab dkt setapak jaya~..
harapn tgll harapn..kempunan lg gak aku nk mkn..coz angh kate x pun jual durian..
xpew ar..huhuhu...
xpe2x..sab2 ni ade psr mlm dkt ngn umh.. so aku nk pow kak cik..
heheh tgu yek kak cik...qma nk mkn durian...
huhuhuh~



Friday, June 12, 2009

Jiwa tanpa hidayah terima seksaan paling berat

BERSYUKUR kepada Allah bukan saja ketika senang tetapi juga pada saat menghadapi ujian-Nya. Rahmat, musibah diturunkan Allah patut jadi medan umat muhasabah diri setiap saat.

insaftaubat.JPGSESUNGGUHNYA orang yang memiliki ketajaman mata hati mengakui bahawa bencana dan seksa Allah tidak hanya dalam bentuk kelaparan, sakit, miskin dan muflis. Sesungguhnya bencana paling hebat ialah azab Allah bersifat maknawi, tidak nampak di mata manusia tetapi kesannya sungguh dahsyat dirasai.

Ia boleh membuat hati mereka tertekan seperti disebut dalam al-Quran yang bermaksud:

“Barang siapa yang Allah menghendakinya mendapat petunjuk nescaya Dia melapangkan dadanya untuk menerima Islam. Siapa yang dikehendaki Allah mendapat kesesatan nescaya Allah menjadikan dadanya sesak lagi sempit seolah-olah ia sedang mendaki ke langit.” (Surah Al-An’am, ayat 125)

Walaupun semua nikmat dunia sudah dimiliki dada rasa sempit, susah, takut, risau dan sedih. Bukankah perasaan itu adalah azab yang bersifat maknawi? Apakah lagi azab Allah yang ditimpakan kepada manusia supaya mereka beringat?

Azab di hati, tidak berasa manisnya iman. Mengapa orang yang lalai kepada Allah hidupnya bergelumang harta dan kuasa? Tidak nampak kesusahan pada wajah mereka, sentiasa sihat dan gembira dengan apa dimiliki. Tetapi benarkah mereka bahagia?

Mana mungkin harta boleh membeli ketenangan jiwa, bahkan hakikatnya semua yang ditonjolkan adalah palsu belaka. Hati mereka menjerit dikejar rasa bersalah, diburu bayang-bayang dosa dan maksiat yang dilakukan.

Nurani yang bersih sentiasa berbisik bahawa mereka melakukan kesilapan memilih jalan sedangkan nafsu yang keji cuba menjerat dengan pelbagai kenikmatan sesaat. Memang mereka menikmati segalanya tetapi jiwa tidak pernah puas, hampa dan kosong.

Allah menyeksa dengan cara mengunci mati hati mendapat hidayah-Nya. Azab Allah membuat hidup seseorang tidak menentu, tertekan, tersesat tanpa kuasa yang boleh menolongnya selain Allah.

Jika Allah cabut kemanisan iman dari hati, sesungguhnya Dia mengazab mereka secara senyap, ramai yang sembahyang tetapi tidak rasa manisnya sujud atau khusyuk dan mereka berilmu tetapi tidak mengenal jalan menuju Allah.

Mereka kaya tetapi tidak merasai keberkatan hartanya. Mereka kepenatan mengejar dunia, menitiskan air mata untuk dunia, risau dan takut kerana dunia, berjuang untuk dunia, sakit dan akhirnya mati untuk dunia tanpa melalui kemanisan saat beribadah dan kenikmatan memuji Allah.

Hati tempat jatuhnya rahmat dan azab Allah. Alangkah ramainya manusia yang tidak menyedari dirinya sedang diazab kerana dosa membutakan hati sehingga tiada mampu membeza manakah salah satunya, antara rahmat atau azab?

Kata-kata pendeta Bani Israil dalam kitab Ibnul Qayyim Al-Jauzi, ‘Shaydul Khatir‘: “Oh Tuhanku, aku sering berbuat maksiat tetapi mengapa tak kunjung datang azab-Mu menimpaku? Dikatakan kepadanya: Betapa banyaknya azab Allah menimpamu, tetapi engkau tidak tahu bahawa itulah azab Allah. Tidakkah engkau merasa dihalang dirimu merasai kenikmatan bermunajat kepada-Nya?”

Orang berilmu buta hati jika ia menganggap dirinya sentiasa dirahmati Allah walaupun maksiat menghiasi peribadi, apatah lagi orang awam yang kering iman lagi jahil. Walaupun mesti bersangka baik kepada Allah, jangan sampai dia langsung tidak kisah dengan karat maksiat dan hanya berlagak umpama suci dalam debu.

Semakin dia rasa tidak kisah dengan maksiat itu, semakin hatinya kotor dan tidak layak dijatuhi pandangan rahmat-Nya. Kemudian dia tidak mampu lagi membeza mana rahmat dan mana azab, akhirnya buta hati.

Azab di mata, tidak mahu membaca hikmah peringatan Allah. Setiap peristiwa mesti mengandungi hikmah untuk kebaikan manusia. Ujian dan azab yang dideritai adalah bentuk tarbiah berkesan untuk menyedarkan kesilapan manusia.

Tetapi, ada pula orang yang semakin diuji semakin teruk kesesatannya, bahkan berterusan melakukan maksiat. Azab di atas azab! Apabila sakit yang dideritai, kehilangan harta, kegagalan hidup dan ajal maut sama sekali tidak menyedarkan bahawa semua itu adalah peringatan Allah.

Padahal duri yang mencucuk kulit itu menyimpan petanda peringatan daripada Allah bahawa manusia memang lemah, miskin dan tidak berupaya melawan kehendak Allah. Orang yang degil dan derhaka anggap semua itu lumrah hidup tiada campur tangan Allah.

Ketika sakit dia menyumpah seranah, jika rugi dia membuat penyelewengan demi mendapat keuntungan secara haram, jika dizalimi dia membalas dendam dengan kezaliman yang lebih teruk ke atas orang lain.

Tidak ada kamus taubat dan insaf dalam hidupnya. Mereka tidak mahu mengambil pelajaran kisah penyelewengan manusia yang berakhir dengan kesengsaraan dunia akhirat. Mata, telinga, hati dan akal dikurniakan Allah untuk mendapat hidayah tidak dimanfaatkan sehingga kesesatan tiada berakhir.

Firman Allah yang bermaksud:

“Perumpamaan mereka seperti orang yang menyalakan api, maka selepas api itu menerangi sekelilingnya Allah hilangkan cahaya (yang menyinari) mereka, dan membiarkan mereka dalam kegelapan, tidak dapat melihat. Mereka tuli, bisu dan buta.” (Surah al-Baqarah, ayat 17)

Mengapa manusia mudah tertipu? Bukankah mereka tahu musuh paling berbahaya ialah iblis dan syaitan tetapi mereka menjadikannya teman setia? Manusia juga dibekalkan syariat, hati dan mata. Justeru, dengan modal itu mereka pula semakin tersesat.

Orang Islam mengetahui syurga dan neraka, tetapi ramai pilihannya selalu silap. Mereka tahu dunia ini palsu dan menipu tetapi di situlah mereka memuaskan nafsu. Jadi, bagaimana menyelamatkan diri daripada kebodohan sendiri yang selalu tertipu sebelum azab datang?

Setiap kali mengulangi dosa dan maksiat kepada Allah, cubalah ancam diri sendiri. Awas! Jaga-jaga kuasa Allah boleh menarik balik semua yang anda miliki. Bayangkan perkara negatif terkena pada tubuh, harta, anak, isteri dan keluarga, kedudukan serta kuasa.

Apabila seseorang hidup dalam zon selesa dan tidak pernah mengancam diri maka keadaan ini membuatnya hanyut, lalai dan lupa daratan. Jika dia sentiasa berjaga-jaga dan suka menakutkan diri, ia sebagai langkah pencegahan sebelum kemurkaan Allah tidak dapat dibendung. Cara paling berkesan untuk mengancam diri dengan azab Allah ialah dengan mentadabburkan al-Quran. Sesungguhnya al-Quran bukan hanya membawa khabar gembira kepada hamba Allah yang beriman bahkan ada ayat ancaman supaya manusia tidak leka dibelai dunia. Sedikit tertawa dan banyak menangis adalah wasiat Rasulullah SAW supaya manusia suka mengancam dan memperingatkan diri dengan seksa Allah yang begitu pedih.

Ketinggian akhlak manusia bergantung dengan seberapa kerap dia bersyukur kepada Allah. Orang itu layak dipanggil manusia paling mulia dan tahu mengenang budi. Sesungguhnya manusia tanpa sifat syukur seperti penderhaka yang mengambil kesempatan dan menikam dari belakang.

Walaupun ilmu menjulang ke langit, harta setinggi gunung, kuasanya segagah ruang angkasa tetapi jika sifat kufur mengatasi segala-gala maka dia menjadi sehina makhluk pada pandangan Zat Yang Maha Pemberi Nikmat.

Lebih baik hidup sebagai cacing yang sedar diri sambil berzikir pagi dan petang mengingat jasa baik Allah memberinya makanan di dalam tanah. Walaupun syukur sang cacing tidak dibalas dengan nikmat di akhirat tetapi dia pandai berterima kasih kepada Allah atas rezekinya dalam tanah. Cacing hanya makan kotoran tetapi pandai bersyukur. Manusia jauh lebih baik makanan dan nikmat hidup yang dianugerahkan Allah tetapi betapa sedikitnya yang pandai bersyukur.

Syukur bermakna berhias dengan lidah yang memuji saja tanpa sepatah pun mencela perbuatan Allah ke atas diri kita, berhias dengan perbuatan mengikut undang-undang Tuhan sekali gus menolak logik manusia yang bodoh berlagak tahu segala-gala.

Syukur itu perhiasan paling cantik jika dipakai, ilmu bermanfaat jika diamal dan akhlak indah pada pandangan Tuhan, bahkan ia boleh menahan azab yang turun dari langit. Allah berfirman yang bermaksud: “Jika kamu bersyukur, Aku tambahkan nikmat-Ku namun jika kamu kufur sungguh azab-Ku amat pedih.”

- Penulis ialah Mufti Perlis

Hati umat Islam berkarat jika meninggalkan zikir

Jiwa orang selalu ingat Allah sentiasa bening, tenang walaupun banyak masalah hidup

taubat_tasbih.jpgORANG dalam hatinya terpancar keimanan kukuh, akan selalu giat berusaha sepanjang langkah usianya untuk bertaqarub kepada Allah kerana didorong rasa cinta mendalam terhadap-Nya. Kasih sayang dan kecintaan kepada Allah menjadikan seseorang itu sentiasa rindu pada-Nya.

Ibarat seorang anak muda sedang mabuk asmara, selalu terkenang-kenang si buah hatinya. Orang yang beriman, ingatannya tetap bergetar tulus kepada-Nya tanpa mengira waktu dan tempat. Bagi mukmin sejati, zikir dan hati adalah satu nyawa, tidak boleh dipisahkan.

Ia ditegaskan Ibn Taimiyah: “Zikir bagi hati adalah umpama air bagi ikan, bagaimana keadaan ikan apabila berpisah daripada air?”

Inilah gambaran orang beriman, yakin percaya kepada Allah dan menginsafi diri tidak lebih sebagai seorang hamba sangat lemah yang selama ini menerima nikmat Allah tidak terhitung banyaknya.

Hal ini menepati firman Allah yang bermaksud:

“Wahai orang beriman, (untuk bersyukur kepada Allah) ingatlah serta sebutlah nama Allah dengan ingatan serta sebutan yang sebanyak-banyaknya; dan bertasbihlah kamu kepada-Nya pada waktu pagi dan petang.” (Surah al-Ahzab, ayat 41-42)

Kebanyakan masyarakat faham zikir hanya kata-kata yang dilafazkan saban kali habis menunaikan solat fardu, solat sunat atau membisik doa ketika ingin makan, memulakan sesuatu kerja yang baik, terjaga dan tidur serta bersin.

Padahal hakikat zikir kepada Allah sebenarnya tidak tertentu kepada zikir lisan semata-mata seperti mana ditegaskan Al-Imam An-Nawawi, bahawa zikir tidak terbatas kepada tasbih, tahlil, takbir dan lain-lain zikir lisan, mereka yang bekerja kerana Allah juga orang yang berzikir kepada Allah.

Pendapat beliau disokong Basri Ibrahim Al-Azhari dalam bukunya Salah Faham Terhadap Konsep Ibadah, Ilmu dan Zikir, bahawa setiap orang yang taat kepada Allah, mengikut segala diperintahkan dan meninggalkan dilarang oleh-Nya dikira sebagai orang yang berzikir.

Zikir terbahagi kepada tiga bahagian iaitu zikir hati, lidah dan anggota. Zikir hati memikirkan keagungan dan kebesaran Allah di bumi, langit dan seluruh kejadian makhluk-Nya. Zikir lidah pula melantunkan puji-puji kepada Allah, mensyukuri nikmat kurniaan-Nya, menyeru masyarakat ke arah ajaran Islam, menerangkan kebaikan syarak, menjelaskan hikmah pada perintah dan larangan Allah, memberi nasihat kepada sesama Islam.

Sementara zikir anggota pula menggunakan anggota badan untuk melakukan amalan ketaatan, sama ada dalam bentuk melakukan segala suruhan atau meninggalkan segala larangan Allah.

Orang yang lupa atau lalai kepada Allah, hatinya selalu dirundung resah gelisah, tenggelam dalam kebimbangan dan sengaja meletakkan dirinya di tempat mengundang kemurkaan Allah lantaran tidak rasa bersalah terhadap kemungkaran dilakukan.

Lupa kepada Allah menandakan hati seseorang itu sudah berkarat dengan sifat mazmumah yang sangat keji.

Wednesday, June 3, 2009

C e r i t a . . .

Cerita tentang hati

Cita ini aku amik dr blog kawn ku~huhuh~aku ingin berkongsi ngn kwn2x ku ...

“Hati aku sudah menjadi kecil. Sangat kecil.”

aku xtaw aper prasan aku kini...aku hanya mampu menunggu dan bersabar...

Cerita tentang airmata

Pernah dengar cerita ini tak?

Ada dua titis air mata mengalir di sebuah sungai. Satu titis air mata itu menyapa air mata yang satu lagi. “Saya air mata seorang gadis yang mencintai seorang lelaki tetapi telah kehilangannya. Siapa kamu pula?”. Jawab titis air mata kedua itu, “Saya air mata seorang lelaki yang menyesal membiarkan seorang gadis yang mencintai saya berlalu begitu sahaja”

Cerita tentang perasaan

Apakah kamu sudi, mendengar cerita picisan tentang perasaanku kini? Apakah kamu mahu, mendengar setiap degupan jantungku yang semakin lemah? Apakah kamu tahu, bahawa aku sangat berkecil hati dengan tembok keegoaan yang kian kamu bina itu? Apakah kamu tidak tahu, perasaanku tetap sama terhadapmu, tetapi harapanku sesamar bayangan?

Bila rasaku ini rasamu

Dulu, masa sebelum adanya insan istimewa itu, seringkali jiwa ini gusah, dan malam-malam selalu menitiskan air mata dek kesunyian dan kedukaan. Aku selalu berdoa dalam-dalam agar kedukaan aku akan hilang dibawa angin suatu hari nanti.

Sekarang, dah adanya insan istimewa itu, pelik sungguh, aku masih lagi menitiskan air mata. aku fikir bahagia sudah hampir pada aku , tapi seringkali hati aku terluka.

Sambil menghela nafas, aku bersuara, cinta itu manis dan juga pahit.

S e p e r t i . . .

Aku tak pernah, tak pernah merasa cukup

Terimalah kamu seorang lelaki yang lebih mencintai kamu daripada kamu mencintainya. Percayalah, pasti kamu kan lebih bahagia. Mungkin saya patut mengakui kebenaran kata-katanya itu.

Kamu seperti hantu, terus menghantuiku…

Saya selalu mahu jadi feelingless, pura-pura tentang perasaan sendiri, menyorok tentang apa yang terbuku di hati dan sendiri-sendiri pujuk hati yang selalu lara. Saya selalu memikirkannya. Kamu selalu tidak sedar. Saya selalu memikirkannya. Cuma kamu masih tidak sedar. Saya akui, kadang-kadang kita ambil ringan dan terlepas pandang pada perkara-perkara yang dulunya penting buat kita, namun kini, tidak lagi.

Kau genggam hatiku. Dan kau tulis namamu, tulis namamu

Dan, namamu masih ada disini. Di hati ini. Saya harap genggaman kamu masih sama kuatnya.

Tubuhku ada disini, tetapi tidak jiwaku

Bersemangat, saya pasti ada yang terbaik buat kamu. Setiap yang berlaku ada hikmahnya. Cuma kamu perlu sabar dan tabah. Saya nampak kekuatan disebalik kelembutan kamu itu. Saya semakin kagum dengan kamu. Hidup kamu penuh berliku, berlekuk dan berarus-arus jalannya. Dan kamu tetap survive dan struggle. Kamu penuh impian dan cita-cita, semoga Allah merestuinya. Kuberi tahu satu rahsia padamu, Kawan. Buah yang paling manis dari berani bermimpi, adalah kejadian-kejadian yang menakjubkan dalam perjalanan menggapainya.


kawan.. aku hrp ko dpt menempuhi segala dugaan ni~aku ttp akn berasa disisimu~