Pages

Monday, July 27, 2009

ceritaku~

ermm..
aku x taw naper sejak kebelkgn diriku ini..
asik termenung dan termenung..
xckp tdow..xlena tdow..
dan setiap malm asik terjaga..
byk benda yg aku ingin cerita kan..
may b ni prsaan aku...
aku sering memikirkan benda yg tdk pasti..
ermm...
benda yg ssh nk aku luahkan...
kdg2 aku tertya pd diriku..aper yg aku inginkn dan kepastian...
ermm...
aku mengenali seseorg..
yg ckup baik dgn ku..
aku mengenali nye di suatu tempat...dimana tmpt ku bekerja...
ermm
mula perkenlan...aku biase2x jew.. xde prsaan pun
n xder prsaan pun untk mengenali lbeh dekat..just sbgai customer jew...aku berkerja di kedai printing sbgai grafik artist..
byk gak dugaan yg aku tempuhi...melayan kerenah customer yg mcm2..tp aku akui kerna i2 ar rezeki...tp aku berkerja disana tdk lama..arround 4 bln jew..
bebalik kish yg ingn aku cita kan...
slps aku benti dr keje di2
aku ngn die smakn ari semkn rapat
aku sgt selesa berkwn ngn nyer...
mkn lamer aku berkwan..dah aku mulai sedar persaan aku terhdpnye..
ermm..
aku cuba elak kan persaaan ini..
tp aku tdk terdaya..kerna aku insan yg ingin disayangi n menyanyangi...
tp aku terlalu mengharap..dah terlalu syg...
ermmm...
org penah berpesan ..kiter jgn terlalu mengharap...nti satu ari kiter akn kecewa...
ermm...
tp smpai kini aku ttp menyanyangi die...
die hnya tersenyum...
wlpun aku sering menyakiti nye..
Maafkanlah..bukan niat aku ingin menyakiti mu..
tapi aku takut..bila aku benar sudah mencintaimu..
kau akan menjauhi diriku..

Monday, July 20, 2009

BAGAIMANA MENCAPAI BAHAGIA

Semua orang mengimpikan kebahagiaan.namun apakah erti kebahagiaan kepada seorang wanita? sukar untuk menterjemahkan ..kerana lain orang lain definisinya.
Ada orang merasa bahagia setelah kejayaan tercapai, ada pulak bahagia setelah menemui seseorang dalam hidupnya.Tidak kurang yang bahagia apabila dikelilingi harta kekayaan.Manakala ada yang sebaliknya..kaya dan sukses dalam hidup tetapi masih tidak merasa bahagia.kalau ada pun sekejap dan bertukar menjadi duka.Bahagia dan derita adalah dua perasaan yang berbeza. Namun kebahagiaan tidak ada kaitan dengan kemiskinan atau kekayaan.Bahagia ada di mana-mana...
Bagaimana cara mencapai kebahagiaan dan macamna mengekalkan perasaan itu?? Tidak semua orang berjaya beroleh kebahagiaan kerana tidak semua orang tahu di mana sebenarnya letak kunci kebahagiaan.Kita kena berusaha ..usah mengharap bahagia datang mengolek!! Sebelum itu kita tanya diri kita; kenapa bahagia sukar dicapai? mengejar duniawi dan harta benda sehingga kita lupa tujuan kita dilahirkan.Sifat tidak bersyukur atas rahmat Allah dan apa yang diperolehi adalah asas kepada rasa tidak bahagia itu.Manusia tidak pernah merasa puas apa yang dia ada.Terlalu mengikut hati boleh membawa padah.Jika terlalu menurut nafsu pula boleh menyebabkan kita alpa dan lalai.Meletakkan harapan yang tinggi bila menyayangi seseorang atau inginkan sesuatu dan bila harapan dan keinginan itu tidak tercapai, mulalah merasa tidak gembira dengan apa yang berlaku.


BAGAIMANA MENCAPAI BAHAGIA;
1. kebahagiaan adalah kesederhaan
Bersederhana dalam setiap keadaan adalah kunci kebahagiaan.memandangkan manusia kini semakin berebut-rebut mengejar wang dan mengabaikan sendiri rasa bahagia.

2. Bersyukur apa yang dimiliki
Orang tak mampu berfikir bahawa kadang-kadang semakin kita kaya,semakin banyak masalah kita.Gelisah memikirkan perniagaan,hutang,rasa tidak selamat,rasa takut dan sebagainya.

3. Jangan irihati dengan kebahagiaan orang
Kita merasa cemburu melihat orang bahagia.sikap ini menyebabkan rasa tak puashati terhadap apa yang dimiliki dan mula mempertikaikan hak orang tanpa pernah berpuashati dengan apa yang kita miliki.

4. Tetapkan matlamat hidup
menetapkan matlamat hidup dapat menguji jatuh bangun kehidupan.Menjadikan kita lebih tabah bila jatuh dan lebih merasai bila berjaya.

5. Ekspresi diri
Sering bertanya pada diri apa yang kita mahu dalam hidup.Sepanjang kehidupan pasti ada saat yang pernah membahagiakan dan kenangilah saat bahagia itu lebih dari mengingati saat duka.

6. Tidur dengan tenang
Sebelum masuk tidur muhasabah diri dahulu.Maafkan semua orang sebelum terlena dan jika ini yang dilakukan perasaan kita akan jadi lebih tenang

7. Lupakan kisah duka
Usah dibayangi duka yang berpanjangan dan jangan membandingkan nasib kita dengan nasib orang lain kerana rezeki manusia adalah berbeza.

8. Azam baru
Mulakan azam baru dan tidak semestinya pada tahun baru! Azam boleh terjadi bila-bila masa,hari ini ,esok atau lusa.Bulatkan azam,tetapkan perancangan dalam hidup.Mulakan perancangan untuk esok dan tetapkan azam jangka pendek dan panjang.cuba capainya satu persatu.

9. Sentiasa bersedia
Bersedia dengan seribu kemungkinan yang bakal berlaku dan lekas bangkit.Dengan ini minda akan lebih terbuka menerima segala kemungkinan dan tidak terkejut atau kecewa dengan musibah yang bakal terjadi.

10. Hidup berteman
Hidup yang murung dan kurang pergaulan dengan teman -teman dan bersosial menyebabkan kehidupan sentiasa dirundung pilu.Setidak-tidaknya kehadiran teman menyuntik rasa gembira di dalam hidup kita.

11. Bangkit dengan ceria
Bangun pagi dengan penuh syukur dan gembira .Mood waktu pagi amat penting untuk menjalani kehidupan seharian dan hari seterusnya.Tetapkan dalam minda bahawa hari ini anda mahukan kehidupan yang gembira.
Sikap buruk dalam diri seperti iri hati,hasad dengki akan mengundang perasaan sengsara jauh lagi dari bahagia.Pepatah ada mengatakan; "Usaha memang tidak selalu mendatangkan kebahagiaan,tetapi tidak ada kebahagiaan tanpa ada usaha".
Setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya.Jika konsep ini difahami lebih mudahlah untuk kita mengejar bahagia.......
__________________

Wednesday, July 1, 2009

Cerbisan Doa

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG..

YA ALLAH…
SEANDAINYA TELAH ENGKAU CATATKAN…
DIA MILIKU TERCIPTA BUATKU…
SATUKANLAH HATINYA DENGAN HATIKU…
TITIPKANLAH KEBAHAGIAN ANTARA KAMI…
AGR KEMESRAAN ITU ABADI…

YA ALLAH YA TUHANKU YANG MAHA MENGASIHI…
SEIRINGKANLAH KAMI MELAYARI HIDUP INI…
KE TEPIAN YANG SEJAHTERA DAN ABADI…
MAKA JODOHKAN KAMI…

TETAPI YA ALLAH…
SEANDAINYA TELAH ENGKAU TAKDIRKAN
DIA BUKAN MILIKU…
BAWALAH DIA JAUH DARI PANDANGANKU…
LUPUTKANLAH DIA DARI INGATANKU…
DAN PELIHARALAH AKU DARI KEKECEWAAN…

YA ALLAH YA TUHANKU YANG MAHA MENGERTI…
BERIKANLAH AKU KEKUATAN…
MENOLAK BAYANGANNYA JAUH KE DADA LANGIT…
HILANG BERSAMA SENJA YANG MERAH…
AGARKU SENTIASA TENANG…
WALAUPUN TANPA BERSAMA DENGANNYA…


YA ALLAH YANG TERCINTA…
PASRAHKANLAH AKU DENGAN TAKDIRMU..
SESUNGGUHNYA APA YANG TELAH ENGKAU TAKDIRKAN…
ADALAH YANG TERBAIK UNTUK KU…

Janganlah menangis~

Janganlah menangis
kalau tak tercapai cita-cita
bukan kah Tuhan yang telah menentukannya.

Janganlah menangis
nonton filem hindustan
itu kan cuma lakonan.

Janganlah menangis
kerana cinta tak berbalas
mungkin dia bukanlah jodoh
yang telah Tuhan tetapkan.

Janganlah menangis
jika gagal dalam peperiksaan
mungkin kita kurang membuat
persediaan.

Janganlah menangis
kalau wang kita hilang di jalanan
sebab mungkin kita kurang
bersedekah buat amalan.

Janganlah menangis
kalau tidak di naikkan pangkat
yakin lah... rezki itu
adalah pemberian Tuhan.