Pages

Friday, April 27, 2012

KUAT!!....


Buat apa nak MENANGIS pada orang yg telah MENYAKITIMU,
buat apa nak KECEWA pada orang yg telah MEMUSNAHKAN harapanmu,
buat apa nak LEMAH pada orang yg telah MENJATUHKANMU,
buat apa nak IKUT perasaanmu yg terlampau SEDIH..
Namun
seharusnya kamu perlu belajar SENYUM bila orang menyakitimu,
belajar BANGUN tika orang memusnahkan harapanmu,
belajar KUAT bila orang telah menjatuhkanmu,
dan kamu seharusnya belajar LAWAN perasaanmu yg sedih dan
jangan mudah mengikut kehendak perasaan yg akhirnya menjerat
dirimu sendiri..

Sunday, April 22, 2012

Declaration


Dengan ini saya mengumumkan
 bahawa hari ini yang 
bertarikh  22 April 2012 adalah merupakan 
'HUJUNG MINGGU' 
saya yang paling membosankan 
Sekian

Thursday, April 19, 2012

Apabila Alquran mula berbicara

Waktu engkau masih kanak-kanak.............
kau laksana kawan sejatiku
Dengan wudu', Aku kau sentuh
dalam keadaan suci, Aku kau pegang
Aku,kau junjung dan kau pelajari
Aku engkau baca dengan suara lirih atau pun keras setiap hari
Setelah selesai engkau menciumku mesra

Sekarang engkau telah dewasa..............
Nampaknya kau sudah tak berminat lagi padaku...
Apakah Aku bahan bacaan usang yang tinggal sejarah...?
Menurutmu, mungkin aku bahan bacaan yang tidak menambah pengetahuanmu
Atau, menurutmu aku hanya untuk anak kecil yang belajar mengaji.......
Sekarang, Aku tersimpan rapi sekali;
sehingga engkau lupa di mana Aku tersimpan
Aku sudah engkau anggap hanya sebagai pngisi setormu.

Kadang kala Aku dijadikan mas kawin agar engkau dianggap bertaqwa
Atau Aku kau buat penangkal untuk menakuti iblis dan syaitan
Kini Aku lebih banyak tersingkir, dibiarkan dalam kesendirian , kesepian.
Di dalam almari, di dalam laci, aku engkau pendamkan.
Dulu...pagi-pagi...surah-surah yang ada padaku engkau baca beberapa
halaman.
Di waktupetang, Aku kau baca beramai-ramai bersama temanmu di surau.....

Sekarang...seawal pagi sambil minum kopi...engkau baca surat khabar dahulu
Waktu lapang engkau membaca buku karangan manusia
Sedangkan Aku yang berisi ayat-ayat yang datang dari Allah Azzawajalla,
Engkau engkau abaikan dan engkau lupakan...

Waktu berangkat kerja pun kadang engkau lupa baca pembuka
surah2ku(Bismillah).
Di dalam perjalanan engkau lebih asyik menikmati musik duniawi
Tidak ada kaset yang berisi ayat Allah yang terdapat di dalam keretamu
Sepanjang perjalanan,radiomu selalu tertuju ke stasyen radio kesukaanmu
Mengasyikkan.

Di meja kerjamu tidak ada Aku untuk kau baca sebelum kau mulai kerja
Di Komputermu pun kau putar musik favoritmu
Jarang sekali engkau putar ayat-ayatku.........
E-mail temanmu yang ada ayat-ayatku pun kau abaikan
Engkau terlalu sibuk dengan urusan dunia mu
Benarlah dugaanku bahawa engkau kini sudah benar-benar hampir melupaiku


Bila malam tiba engkau tahan bersekang mata berjam-jam di depan TV.
Menonton siaran telivisyen
Di depan komputer berjam-jam engkau betah duduk
Hanya sekedar membaca berita murahan dan gambar sampah
Waktupun cepat berlalu.........
Aku semakin kusam dalam laci-laci mu
Mengumpul debu atau mungkin dimakan hama

Seingatku, hanya awal Ramadhan engkau membacaku kembali
Itupun hanya beberapa lembar dariku.
Dengan suara dan lafadz yang tidak semerdu dulu
Engkaupun kini terangkak-rangkak ketika membacaku
Atau waktu kematian saudara atau taulan mu

Bila engkau di kubur sendirian menunggu sampai kiamat tiba
Engkau akan diperiksa oleh para malaikat suruhanNya
Apakah TV, radio ,hiburan atau komputer dapat menolong kamu?
Yang pasti ayat-ayat Allah s.w.t yang ada padaku menolong mu
Itu janji Tuhanmu, Allah s.w.t

Sekarang engkau begitu enteng membuang waktumu...
Setiap saat berlalu...
Dan akhirnya.....
kubur yang setia menunggu mu...........
Engkau pasti kembali, kembali kepada Tuhanmu

Jika Aku engkau baca selalu dan engkau hayati...
Di kuburmu nanti....
Aku akan datang sebagai pemuda gagah nan tampan.
Yang akan membantu engkau membela diri
Dalam perjalanan ke alam akhirat.
Dan Akulah "Al-Qur'an",kitab sucimu
Yang senantiasa setia menemani dan melindungimu.

Peganglah Aku kembali.. .. bacalah aku kembali aku setiap hari.
Karena ayat-ayat yang ada padaku adalah ayat-ayat suci.
Yang berasal dari Allah Azzawajalla
Tuhan Yang Maha Pengasih dan Maha Pemurah
Yang disampaikan oleh Jibril melalui Rasulmu
Keluarkanlah segera Aku dari almari, lacimu.......
Letakkan aku selalu di depan meja kerjamu.
Agar engkau senantiasa mengingat Tuhanmu.
Sentuhilah Aku kembali...

Baca dan pelajari lagi Aku....
Setiap datangnya pagi, petang dan malam hari walau secebis ayat
Seperti dulu.... Waktu engkau masih kecil
Di surau kecil kampungmu yang damai
Jangan aku engkau biarkan aku sendiri....
Dalam bisu dan sepi....

Let Them go!!.....





Biarkan jew lah....kali ni mmg aku malas nk amik kesah.....mmg x amik KESAH..!!!..aku dah malas nk beria-ria sgt..biarkan jew..klu die rasa nk kawan ngn aku kawan ar...klu dah buhsan nak berkawan dgn aku xpe.....aku dah x KESAH.!! ....ermm.....aku semakin penat nak melayan ati dan perasaan ni...selagi aku leh bersabar aku akan SABARrrr..yg penting aku nk BerGumbira dgn LIFE aku ni...yg ptg kita ENJOY!!!....

Tuesday, April 17, 2012

Jom men Design2x..!!


ni ar design cover pages fesbuk..yup ar mula2x  kena create coverpages utk timeline...heheh..keja aku tym buhsan dok men ngn photoshop jew~....

Ni first design utk TIMELINE fesbuk~








ni ar Header blog aku skunk!!...dan design ni ar aku paling suka..!!!












Ni member aku nye cover pages~ aku tulun designkan utk diorg












Jika Dia Bukan Jodohku?



Bukan senang untuk beriman dengan takdir. Kita mungkin berkata kita percaya, tetapi apabila datang dugaan-dugaan tertentu, ada yang akan cuba bertindak seolah-olah tidak dapat menerima ketentuan tuhan. Firman Allah s.w.t di dalam surah Hud ayat 9,


“Dan demi sesungguhnya! Jika Kami rasakan manusia sesuatu pemberian rahmat dari Kami kemudian Kami tarik balik pemberian itu daripadanya, mendapati dia amat berputus asa, lagi amat tidak bersyukur.” 


Orang yang berusaha dengan niat untuk beramal akan “berasa lain” sekiranya mereka gagal mencapai matlamat. Mereka akan sentiasa berasa tenang walaupun didatangi kesusahan atau kesenangan. Mereka terdiri daripada golongan yang bahagia di dunia dan sedang menanti kebahagiaan di akhirat. Tiada satu perkara yang berlaku pada diri mereka yang dapat menggugat ketenangan itu.

Sebaliknya, mereka yang berusaha untuk kebahagiaan dunia mungkin akan merasa bahagia apabila matlamat tercapai. Namun sekiranya gagal, mereka akan berasa amat dukacita. Sekiranya mereka kehilangan sesuatu, mereka akan bermatian-matian untuk mempertahankan atau mendapatkannya semula. Sekiranya mereka gagal mendapatkannya semula, hati mereka akan berasa gelisah dan hidup mereka mula menderita. Lalu mereka menyalahkan orang lain dan akhirnya menyalahkan tuhan.

Jika seseorang itu jodoh kita, dia tetap jodoh kita. Jika seseorang itu bukan jodoh kita, dia tetap bukan jodoh kita, walaupun apa pun yang kita lakukan, tidak ada gunanya memaksa diri mempertahankan. Dengan menyerahkan kepada ketentuan, lazimnya tuhan akan membuka jalan-jalan yang tidak pernah kita fikirkan.

Mempercayai takdir bukan bermaksud berputus asa. Frasa “PUTUS ASA” sepatutnya tidak wujud di dalam kamus hidup seorang mukmin. Kita tidak boleh berputus asa dalam mengharapkan rahmat Allah.

Perbanyakkan doa untuk kebaikkan. Sebarang usaha perlu dijalankan dengan kaedah yang betul. Ada sesetengah orang yang ditinggalkan kekasih atau suami lalu cuba mendapatkan semula dengan kaedah mengumpat, memfitnah dan memburukkan orang lain.

Sebaliknya, sekiranya mereka berhenti seketika untuk berdoa dan bermuhasabah diri serta menerima ketentuannya, lebih banyak manfaat dapat diperolehi. Salah satu daripadanya adalah ketenangan, selanjutnya adalah iman. InsyaAllah.

Monday, April 16, 2012

Bahaya ketagihan minuman berkafein


Pernahkah anda mempunyai teman yang begitu ‘ketagih’ dengan minuman berkafein? Atau mungkin anda sendiri sedang mengalaminya? Secara asasnya, kandungan kafein boleh didapati pada biji kopi yang kemudiannya diproses menjadi serbuk dan dibancuh menjadi minuman. Ada di antara kita yang menjadikan kopi sebagai minuman wajib di pagi hari dan ada juga yang mendapatkannya apabila mahu menahan diri daripada mengantuk.

Ramai yang menyedari akan kesan negatif yang disebabkan oleh pengambilan kafein. Bagaimana pun dalam masa yang sama, ia turut mempunyai kebaikannya. Itu pun jika jumlah pengambilannya terkawal dan tidak melangkaui keperluan tubuh. Pada sudut kesihatan, ada kajian dilakukan dan hasilnya menunjukkan pengambilan kafein mampu mengurangkan risiko penyakit Parkinson sehingga 80 peratus. Begitu juga dengan kanser usus, batu karang dan sirosis hati. Namun begitu, jumlah peratusan pengurangan risikonya adalah berbeza-beza.

Keletihan sering kali dijadikan alasan untuk mengambil minuman berkafein dengan lebih kerap. Ia mungkin juga ada benarnya kerana kafein dikatakan dapat membantu merangsang otak dan sistem saraf. Ramai di antara kita yang mendapat tindak balas yang seakan-akan tidak peduli akan keletihan sekali gus dapat meneruskan kerja yang sedang dilakukan. Otot turut merasa kesannya dengan mengecut dengan lebih kuat dan menjadikan seseorang kembali bertenaga.

Dalam pada itu, penggemar kopi harus berjaga-jaga kerana ia boleh mengakibatkan banyak kesan negatif terhadap kesihatan. Tidak salah menjadikan kopi sebagai minuman kegemaran namun pastikan jumlahnya tidak berlebihan. Mungkin ramai tidak mengetahui kafein boleh menyebabkan denyutan jantung menjadi tidak menentu. Ia bukanlah penyebab sakit jantung namun pesakit disaran agar tidak mengambil minuman berkafein sama sekali.

Bagi mereka yang mempunyai ulser, pengambilan minuman berkafein bukanlah langkah yang bagus. Ini kerana kafein mempunyai bahan yang merangsang penghasilan asid dan peptin di dalam perut. Jadi usah hairan jika tiba-tiba perut sakit dan rasa tidak selesa. Semuanya gara-gara jumlah pengambilan minuman berkafein yang lebi daripada yang sepatutnya.
Pelik tetapi benar. Bagi mereka yang sudah terbiasa mengambil minuman berkafein dalam rutin harian, berhenti daripada melakukannya bagaikan satu ‘penyeksaan’. Mereka yang ketagih pasti akan mengalami withdrawal symptoms seperti sakit kepala. Ia mungkin hilang dalam jangka masa sehari atau ada yang memerlukan sehingga lima hari. Ada juga yang perlu menyambung semula pengambilan kafein bagi menghilangkan sakit kepala.

Buat mereka yang ketagihan kopi, bukanlah perkara mudah untuk menghentikan tabiat ini. Pada awalnya ia mungkin akan menyebabkan rasa gementar, sakit-sakit badan, tidak berupaya untuk bekerja, lesu, mengantuk serta lesu.

Kesimpulannya, pengambilan minuman berkafein biarlah ada hadnya dan jangan dibiarkan sehingga menyebabkan ketagihan. Ambil dalam kuantiti sederhana dan jika boleh kurangkan pengambilannya hari demi hari. Mungkin bermula hari ini anda boleh meninggalkan kafein dan mengamalkan meminum air kosong atau jus buah-buahan yang ternyata lebih berkhasiat.

Perlu ke kita nak tahu samada orang keliling kita sayang pada kita ke tak?

Perlu ke kita nak tahu samada orang keliling kita sayang pada kita ke tak? Apa pendapat korang ek? Semua orang, im sure nak and akan happy kalau orang keliling suka, selesa and sayang pada diri mereka. Mesti rasa macam dihargai. Kan? Tapi, kadang-kadang saya fikir, perlu sangat ke nak suruh orang yang kita sayang tu balas sayang kita balik pada kita. Hmm.
Kalau saya perlu jawab isu ini, saya akan jawab -tak perlu.
Itu jawapan saya. Jawapan jujur saya. Kenapa? Tak percaya? Suka hati . Terpulanglah. Cuma, pada saya tak perlu nak harapkan kasih sayang orang sangat. Kecuali, Allah dan kedua ibu bapa. hehehe. Insan-insan lain, bukan saya kata tidak perlukan kasih sayang mereka. Sbb dudlu saya penah menyanyangi orang dan saya pernah kecewa…
Cuma, kurang perlu sebab sejauh mana sayang mereka tu pun saya tidak tahu. Kalau kasih sayang Allah dan parent tu sah-sahlah kekal kan?
Sebab itu, saya kata. Saya tak perlu tahu samada orang keliling saya ni sayang pada saya ke tidak. Buang masa dan tak kuasa saya nak perasan. Saya pegang 1 prinsip tentang kasih sayang ni. Bila kita sayangkan someone tu seiklhlas hati, sebenarnya kita tak perlu nak harapkan orang itu untuk sayangkan diri kita balik.
Mungkin, ada antara korang yang cakap gila apa kalau kita sayang orang mati-matian tapi dapat tahu orang tu tak sayang kita pun sebenarnya! Memang gila dan orang gila saja yang tak akan geram kalau jadi macam ni kat diri sendiri. Im sure, semua akan kecewa kan kalau dalam situasi macam ni.
Atas alasan itulah, saya menyarankan korang tak payah nak mengada-ngada mengharapkan sangat kasih sayang orang lain kat diri korang.
Boleh saya paksa macam tu tak? wakakaka! Oklah, sebenarnya. Apa yang saya nak cakap is kita ni hidup tak payah nak menyusahkan diri sendiri.
Jalani hidup dengan tenang.
Ok. Serious balik. For me, the reason why saya tak berminat nak tahu samada orang yang saya sayang tu sayangkan diri saya atau tidak adalah kerana tidak mahu terlalu berharap dengan orang itu. Itu aja alasan saya.Simple. Iya lah, kita fikir secara logik akal.
Memang sakit kalau ada insan yang kita sayang, kita ikhlas dengan dia, kita ada niat nak jaga dia dan bersama-sama dia waktu susah senang, tiba-tiba bila kita tanya face to face pada dia sendiri samada sayang kita atau tidak dan reaksinya NEGATIF. Jangan fikir hati manusia ni semua sama dengan hati kita ye .kawan-kawan .
Erk. kalau manusia normal, im sure hati macam kena gilis dengan keretapi kan?
If positif, then oklah. Bayangkan kalau negatif, wallawwe! Menangis air mata lumpur jawabnya.So, tak payahla nak amik tahu sangat kot orang sayang kita ke tidak.
Kalau saya. Cukup saya tahu, siapa insan yang saya sayang. Bila saya kata insan, bukan bermaksud bakal suami saya saja ya. Insan tu manusia-manusia yang saya yakin Allah swt dah berikan dia as “special present” for me dalam dunia neh. Jadi, i will love them seikhlas hati. Soal mereka sayang atau tidak pada saya, bukan urusan saya.Itu kata saya. Apa kata anda?

Wanita Tidak Semestinya Perlukan Lelaki


Wanita tidak semestinya memerlukan lelaki, tetapi wanita dan lelaki saling memerlukan, cinta itu anugerah.
Mengapa wanita memerlukan lelaki di dalam hidupnya? Untuk beberapa waktu dahulu, ia begitu memukul-mukul kepala.


Ya, apa perlu seorang wanita yang bebas mempertaruhkan sebahagian besar hidupnya kepada tangan seorang lelaki?
Bukankah lebih hebat jalan dihujung minggu bersama kawan rapat, berkenyit-kenyitan mata kepada lelaki kacak yang saling tidak putus dan tidak lokek senyum tanda salam perkenalan.
Cinta tidak datang dipaksa-paksa. Cinta tidak juga datang kala kita mahukannya. Jika kita mahukan ia menjadi air, ia datang seperti api.
Tetapi, jika kita bersabar dan menerima ketentuan Tuhan, seorang lelaki yang baik akan didatangkan kepada kita juga. Lelaki yang baik itu tidak turun dari langit.
Lelaki yang baik itu juga tidak semestinya datang dengan kepala berketayap, janggut selambak atau harta membuak-buak.


Tetapi lelaki yang baik, jika Tuhan mahukan dia menemani kita sepanjang hayat, membimbing kelakuan kita, menjaga kemurnian kalbu bersama-sama, mendidik, membuka jalan agar kita dapat memperdalam selok belok agama yang barangkali selama ini hanya menjadi pakaian dan lencana, dan memberikan kita zuriat yang halal lagi dirahmatiNya.
Dia akan datang apabila tiba masanya. Lambat atau cepat, maafkan saya, kerana Allah itu yang lebih mengetahui.


Kawan, kedatangan seorang lelaki dalam kehidupan seorang wanita seperti manusia kudung yang diberikan semula sebelah kakinya. Dia menyempurnakan kita.
Namun, tidak kira semasyhuk mana sekalipun perkasihan dua jantina, selain perkara yang cantik-cantik dan molek-molek, kita, wanita, harus bersedia menerima kehodohan-kehodohan perhubungan.
Kerana apabila kita mempersilakan seorang lelaki duduk di samping kita untuk sepanjang hayat, bererti kita harus langsung juga mempersilakan sekian masalahnya berbaring di bahu kita.
Kerana itu tidak hairan jika kita mendengar ada di kalangan kita, gadis, yang merungut-rungut kerana tanggungjawabnya terhadap keperluan hidup lelaki tidak juga berkurangan walaupun belum lagi berkahwin.
Ya, lelaki memang mendatangkan bahagia.


Tetapi lelaki juga mendatangkan sengsara. Namun jika kita bijak menatangnya, semuanya pasti baik-baik sahaja. Itulah adat dalam perhubungan. Yang buruk-buruk pasti ada.
Barangkali daripada si dia, barangkali juga daripada kita, tetapi kita harus cermat mengimbangkannya agar jodoh berkekalan ke hari tua.


Bagi yang sedang galak bercinta dengan lelaki permata jiwa tetapi menerima tentangan keluarga dua pihak, jika anda fikir anda tidak mungkin mampu hidup bahagia tanpa restu ibu bapa, maka ada baiknya anda menyerah kalah saja.
Walaupun tidak saling memiliki, dan cinta tidak juga diwali dan dinikahi, anda dan dia tetap pengantin di dalam jiwa.


Barangkali sudah sampai masanya anda mencari sahaja lelaki lain untuk dibawa pulang menemui ibu bapa.
Dan semoga lelaki yang dipilih, melaksanakan tanggungjawab dan melunaskan hak suami isteri.
Wanita, kita dicipta dengan kemuliaan syahadah. Kerana benih seorang lelaki, kita ini tersenyawa, dikurnia tenaga sehingga kita mampu menyibak jalan keluar dari rahim ibu untuk melihat dunia.
Kerana benih seorang lelaki, kita ini ditiupkan jiwa, menjadi manusia, dan mencari seorang lelaki untuk dicintai, sebagaimana ibu diilhamkan Tuhan untuk berkasih sayang dengan bapa.
Dan kerana Tuhan yang Maha Kuasa dan Maha Pencipta, kita wanita, kita ini diciptakan daripada lengkungan rusuk kiri lelaki, tidak terlalu gagah sehingga mengenepi kudrat lelaki, tidak juga terlalu lemah sehingga jatuh menyembah kaki.


Tetapi kerana ciptaan Tuhan itu indah, kita terbit daripada rusuk lelaki, bukan dekat kepala untuk dijunjungi, bukan dekat bahu untuk membebani, bukan dekat lengan untuk dijulangi, bukan dekat jari untuk disakiti, bukan dekat pinggul untuk dihenyaki, bukan dekat lutut untuk ditindihi, bukan dekat kaki untuk ditunggangi, tetapi dekat pelusuk hati untuk dimulia, disayangi dan dicintai.
Andai lelaki itu burung yang terbang, kita adalah angin lembut yang bersisir-sisiran sepanjang perjalanannya.
Tetapi kerana fitrah kejadian Tuhan wanita itu kebergantungan hidupnya harus saja diserahkan kepada seorang lelaki yang boleh melindungi, maka kita pun tidak selamanya mahu menjadi angin semata-mata.
Kita mahu menjadi bunga, menghias sayapnya. Kita mahu terus bersama-sama, terbang dari rendah perkebunan bunga sehingga ke sayup langit terbuka, sehingga jalannya yang paling hujung, sehingga kita tua, rapuh dan mati.


Tetapi kita bahagia dalam dakapannya, semoga kita semua diketemukan dengan jodoh yang baik. InsyaAllah...

Saturday, April 14, 2012

TRUST~

"Trust exists only when doubts and secrets come to an extinction"

Tergantung orang;
Percaya itu mungkin bukan hal yang sulit
tapi untuk dirinya percaya lagi
saat percaya pertamanya direnggut
itu bakalan lebih sulit buat dirinya
dan juga buat orang lain
yang keinginan mereka untuk dipercaya

salahnya bukan untuk ke siapa siapa
tapi karena asal kamu tau;

"Once trust is broken, it takes double, probably triple or more layers after one can trust another person/thing again."