Pemendam Menjadikan Manusia Pendendam


Penderitaan.

Kesakitan dan penderitaan yang dialami oleh seseorang itu mengubah mereka kepada sesuatu yang mereka sendiri tidak mampu kenal walaupun mereka yang memiliki jasad di mana nyawa bersemadi tanpa diketahui kedudukannya.
Senyum pahit.

"Penderitaan yang menyakitkan adalah koyaknya kulit pembungkus kesedaran- seperti pecahnya kulit buah supaya intinya terbuka merekah bagi sinar matahari yang tercurah. Kalian memiliki takdir kepastian untuk merasakan penderitaan dan kepedihan. Jika hati kalian masih tergetar oleh rasa takjub menyaksikan keajaiban yang terjadi dalam kehidupan, maka pedihnya penderitaan tidak kalah menakjubkan daripada kesenangan. Banyak di antara yang kalian menderita adalah pilihan kalian sendiri – ubat pahit kehidupan agar manusia sembuh dari luka hati dan penyakit jiwa. Percayalah tabib kehidupan dan teguk habis ramuan pahit itu dengan cekal dan tanpa bicara."
(Kahlil Gibran)

Kegembiraan kadangkala akan datang dengan cepat dan pergi dalam sekelip mata. Terbang melayang tatkala tangan mahu menggenggam dengan pantas. Mata hanya akan dapat memandang ia berlalu pergi tanpa menyedari, itulah yang cuba digapai selama ini.
Kecewa?
Istilah itu tidak akan dapat lari dari diri.
Cuma, berapa lama akan membiarkan diri terpuruk dalam kesedihan yang ternyata bukan buatan?
Itu satu persoalan yang berlegar dalam hati.
Diam, biarkan suasana sepi.

Padam segala dendam.
Padam segala derita dan hapuskan semua tanpa perlu mengalirkan air mata.
Kalau perlu pergi dan menghilangkan diri untuk sementara, pergilah dan carilah semangat yang baru demi mengelakkan kita jadi pendendam dan membuatkan manusia lain sengsara dengan nafsu serakah dan amarah yang kita pendam.
Satu proses pelarian?
Bukan.
Ini satu proses kehidupan.

Aku memilih untuk terus hidup, bukan atas dasar kasihan.
Bertanggungjawab dalam apa sahaja yang aku lakukan.
Berikan yang terbaik sementara aku masih punya kesempatan.
Ukir senyuman.
Lepaskan nafas perlahan.
Tiada lagi sebarang jawapan.

Comments