Pages

Tuesday, December 1, 2009

.: JANGAN TERLALU MEMILIH CINTA :.

Suatu pagi yang dingin, terjadilah satu perbualan antara seorang guru falsafah dan pelajarnya…

Pelajar: Guru, apakah erti cinta..? Bagaimanakah saya boleh mendapatkannya…?

Guru: Ada sebuah ladang gandum yang luas didepan sana. Berjalanlah kamu dan jangan sesekali kamu berundur. Kemudian ambillah satu ranting. sekiranya kamu mendapati ranting tersebut sangat menakjubkan, ertinya kamu telah menemui cinta.

Pelajar tersebut pun berjalan dan tidak berapa lama dia kembali dengan tangan yang kosong.

Guru bertanya: Mengapa kamu tidak membawa sebatang ranting pun…?

Pelajar menjawab: Saya hanya terpaksa memilih satu ranting saja, dan sewaktu berjalan saya tidak boleh mengundur kebelakang semula. sebenarnya saya telah berjumpa dengan satu ranting yang paling menakjubkan tapi saya tak tahu apakah yang akan menakjubkan di hadapan sana nanti, maka saya biarkan ranting itu lalu saya dapati tidak ada lagi ranting yang paling menakjubkan selain daripada yang saya lihat tadi. Jadi saya tidak mengambil sebatang pun akhirnya.

Gurunya menjawab: Ya, itulah cinta…

Di hari lainnya pula pelajar tersebut bertanya kepada gurunya, apa itu perkahwinan…?

Guru: Ada hutan yang subur didepan sana. berjalanlah kamu. tapi janganlah kamu sesekali mengundur kebelakang. tebanglah sepohon pokok saja. dan tebanglah jika kamu merasakan bahawa pohon tersebut adalah yang paling cantik,segar dan tinggi, kerana kamu telah menemukan apa itu perkahwinan.

Pelajar tersebut pun berjalan, dan tidak berapa lama, dia datang semula dengan membawa sepohon kayu, walaupun pohon tersebut tidaklah berapa segar, cantik dan tinggi pada pandangan guru tersebut.

Maka gurunya pun bertanya: Mengapa kamu memotong pohon seperti ini….?

Pelajar itu menjawab: Sebab, berdasarkan pengalaman ku sebelum ini, aku hanya berjalan separuh daripada hutan tersebut dan aku takut akan kembali dengan tangan kosong. jadi saya mengambil kesempatan menebang pohon ini lalu dibawa kesini. pada pandangan saya ianya adalah pohon yang terbaik buat saya. saya tidak mahu kehilangannya atau menyesal kerana tidak memilihnya…

Maka guru itu menjawab: Itulah perkahwinan…….

TAMAT

Kesimpulannya, usahlah terlalu memilih cinta, ditakuti anda akan terlepasnya, dan janganlah terlalu memilih jodoh, terimalah pasangan anda dengan seadanya. Tidak ada manusia yang sempurna di dunia ini. Setiap insan pasti ada kelebihan dan kekurangannya.

.. SeSuaTu yAnG tAk PasTi..

Tiada guna kita menanti, akan sesuatu yang tak pasti,
Tiada guna hidup bersendiri, jika hati itu berkelahi,
Tiada guna kita mati, jika tiada amal dihati,
Tiada guna kita memberi, jika ianya dibenci,
Tiada guna kita menguji, jika lemah didalam diri,
Tiada guna kita bersimpati, jika ianya memakan diri,
Tiada guna menggenggam api, jika tangan tak sesuci hati,
Tiada guna kita berkelahi, jika ingin mencari hakiki,

ohhh...

Mengapa masih aku disini, umpama air dalam perigi,
Mengapa masih aku disini, mendambakan nikmat-nikmat duniawi,
Mengapa masih aku disini, dalam kerja amal haraki,
Mengapa masih aku disini, sedangkan maksiat menjadi-jadi,
Mengapa masih aku disini, dalam bumi menghitung hari,
Mengapa masih aku disini, sedangkan yang benar itu pasti,
Mengapa masih aku disini, adakah menanti tiba nya mati?
mengapa masih aku disini, dalam temanku perit tidak terperi,
Mengapa masih aku mencari, cinta selain Illahi,

Ayuh lah!!

Bangkitlah wahai diri, mencari keberkatan dari Illahi,
Bangkitlah wahai diri, meneruskan perjuangan Muhammad yang suci,
Bangkitlah wahai diri, menentang mihnah dan tribulasi,
Bangkitlah wahai diri, memperjuangkan agama Allah yarabbi,
Bangkitlah wahai diri, kerana mati itu pasti,
Bangkitlah wahai diri, sebelum dikau merasa rugi,
Bangkitlah wahai diri, walau pedang menusuk ke hati,
Bangkitlah wahai diri, menyahut seruan dari Illahi,

Ya Allah,

Tetapkanlah hati ini, semoga sentiasa istiqamah diri,
Tetapkanlah hati ini, semoga iman terpatri di hati,
Tetapkanlah hati ini, semoga bangun dari mimpi,
Tetapkanlah hati ini, semoga tak tertipu dengan duniawi,
Tetapkanlah hati ini, semoga akhirat itu yang ku cari,
Tetapkanlah hati ini, semoga syurga tempat ku nanti,
Tetapkanlah hati ini, semoga bersama Muhammad penyeri hati.

Monday, September 28, 2009

NAK JADI MACAM KOPI, TELUR ATAU LOBAK?????

Seorang anak mengeluh pada ayahnya mengenai kehidupannya dan menanyakan mengapa hidup ini terasa begitu sukar dan menyakitkan baginya. Ia tidak tahu bagaimana menghadapinya dan hampir menyerah kalah dalam kehidupan. Dia sudah letih untuk berjuang. Sepertinya setiap kali satu masalah selesai, timbul masalah baru.

Ayahnya, seorang tukang masak, membawanya ke dapur. Dia mengisi 3 periuk dengan air dan menaruhnya di atas api. Setelah air di ketiga-tiga periuk tersebut mendidih. Ia menaruh lobak merah di dalam periuk pertama, telur di periuk kedua dan ia menaruh serbuk kopi di periuk terakhir.

Dia membiarkannya mendidih tanpa berkata-kata. Si anak tertanya-tanya dan menunggu dengan tidak sabar, memikirkan apa yang sedang dikerjakan oleh ayahnya. Setelah 20 minit, si ayah mematikan api. Ia menyisihkan lobak dan menaruhnya di mangkuk, mengangkat telur dan meletakkannya di mangkuk yang lain, dan menuangkan kopi di mangkuk lainnya.

Lalu ia bertanya kepada anaknya, “Apa yang kau lihat, nak?”

“Lobak, telur dan kopi”jawab si anak.

Ayahnya mengajaknya mendekati mangkuk dan memintanya merasakan lobak itu. Dia melakukannya dan merasakan bahawa lobak itu terasa enak.Ayahnya lalu memintanya mengambil telur dan memecahkannya. Setelah membuang kulitnya, dia mendapati sebuah telur rebus yang mengeras. Terakhir, ayahnya memintanya untuk menghirup kopi. Si anak tersenyum seketika, menghirup kopi dengan aromanya yang sungguh enak itu.

Setelah itu, si anak bertanya, “Apa erti semua ini, Ayah?”

Ayahnya menerangkan bahawa ketiganya telah menghadapi kesulitan yang sama, perebusan, tetapi masing-masing menunjukkan reaksi yang berbeza. Lobak sebelum direbus kuat, keras dan sukar dipatahkan. Tetapi setelah direbus, lobak menjadi lembut dan lunak. Telur sebelumnya mudah pecah.

Cengkerang tipisnya melindungi isinya yang berupa cairan. Tetapi setelah direbus, isinya menjadi keras. Serbuk kopi mengalami perubahan yang unik. Setelah berada di dalam rebusan air, serbuk kopi merubah air tersebut.

“Kamu termasuk yang mana?,” tanya ayahnya.

“Air panas yang mendidih itu umpama kesukaran dan dugaan yang bakal kamu lalui… Ketika kesukaran dan kesulitan mendatangimu, bagaimana kau menghadapinya? Apakah kamu lobak, telur atau serbuk kopi?”

IKTIBAR:

1. Apakah kita merupakan lobak yang kelihatannya keras, tapi dengan adanya penderitaan dan kesulitan, kita menyerah, menjadi lembut dan kehilangan kekuatan diri.

2. Atau adakah kita hanyalah sebiji telur, yang awalnya memiliki hati lembut, dengan jiwa yang dinamik? Namun setelah adanya kematian, patah hati, perceraian atau kegagalan terus menjadikan diri kita keras dan kaku. Dari luar kelihatan sama, tetapi adakah kita menjadi pahit atau keras dengan jiwa dan hati yang kaku?

3. Atau adakah kita seperti serbuk kopi? Serbuk kopi yang boleh merubah air panas, sesuatu yang menimbulkan kesakitan, untuk mencapai rasanya yang maksima pada suhu 100 darjah Celcius. Ketika air mencapai suhu terpanas, kopi terasa semakin nikmat.

Jika kita seperti serbuk kopi, ketika keadaan menjadi semakin buruk, kita akan menjadi semakin baik dan membuat keadaan di sekitar juga menjadi semakin baik.

Wallahu’alam.


Friday, August 21, 2009

CINTA TAK HARUS MEMILIKI

Bodohkah aku yang mencintainya?
Salahkah aku yang menyimpan damba untuknya?
Aku bertanya pada hatiku,
Dan nuraniku berkata…
Semua berhak mencintai, dan cinta itu tak berdosa…

PANTASKAH AKU CEMBURU
Bila dia bersama dengan yang lain?
Aku bertanya pada mereka,
Dan merekapun bersua…
kau punya cinta, maka cemburu itu pasti ada…

Bolehkah aku menangis,
Jika ia bersama dengan yang lain?
Kini aku bertanya pada air mata,
Ia tersenyum lalu bernada…..
Menangislah… bila kau harus menangis
Kau manusia dan kaupun bisa terluka
Maka menangis saja…

Haruskah aku membuang cinta itu,
Andai kini ia tlah berdua?
Aku bertanya pada angin, ia hanya berhembus kemudian pergi…
Lalu, aku bertanya pada siapa?

HATIMU………………………………….

Ilalang berbisik mesra padaku,
Ya, hanya hatimu yang bisa menjawab
Aku bergegas bertanya,
Dan iapun menjawab dengan lembut padaku…

BIARKAN CINTA ITU DISINI….
BIARKAN CINTA ITU TUMBUH, DAN…
BIARKAN CINTA ITU KUJAGA….
KARNA….
CINTA TAK HARUS MEMILIKI….


Tuesday, August 11, 2009

PERSOALAN

1. Gelaran saya bagi awak?
=

2. Lagu sesuai untuk saya?
=

3. Yang awak ingat pasal saya?
=

4. Awak nak saya jadi apa untuk awak?
=

5. Nasihat untuk saya?
=

6. Benci atau Suka saya?
=

7. Nape ye?
=

Monday, July 27, 2009

ceritaku~

ermm..
aku x taw naper sejak kebelkgn diriku ini..
asik termenung dan termenung..
xckp tdow..xlena tdow..
dan setiap malm asik terjaga..
byk benda yg aku ingin cerita kan..
may b ni prsaan aku...
aku sering memikirkan benda yg tdk pasti..
ermm...
benda yg ssh nk aku luahkan...
kdg2 aku tertya pd diriku..aper yg aku inginkn dan kepastian...
ermm...
aku mengenali seseorg..
yg ckup baik dgn ku..
aku mengenali nye di suatu tempat...dimana tmpt ku bekerja...
ermm
mula perkenlan...aku biase2x jew.. xde prsaan pun
n xder prsaan pun untk mengenali lbeh dekat..just sbgai customer jew...aku berkerja di kedai printing sbgai grafik artist..
byk gak dugaan yg aku tempuhi...melayan kerenah customer yg mcm2..tp aku akui kerna i2 ar rezeki...tp aku berkerja disana tdk lama..arround 4 bln jew..
bebalik kish yg ingn aku cita kan...
slps aku benti dr keje di2
aku ngn die smakn ari semkn rapat
aku sgt selesa berkwn ngn nyer...
mkn lamer aku berkwan..dah aku mulai sedar persaan aku terhdpnye..
ermm..
aku cuba elak kan persaaan ini..
tp aku tdk terdaya..kerna aku insan yg ingin disayangi n menyanyangi...
tp aku terlalu mengharap..dah terlalu syg...
ermmm...
org penah berpesan ..kiter jgn terlalu mengharap...nti satu ari kiter akn kecewa...
ermm...
tp smpai kini aku ttp menyanyangi die...
die hnya tersenyum...
wlpun aku sering menyakiti nye..
Maafkanlah..bukan niat aku ingin menyakiti mu..
tapi aku takut..bila aku benar sudah mencintaimu..
kau akan menjauhi diriku..

Monday, July 20, 2009

BAGAIMANA MENCAPAI BAHAGIA

Semua orang mengimpikan kebahagiaan.namun apakah erti kebahagiaan kepada seorang wanita? sukar untuk menterjemahkan ..kerana lain orang lain definisinya.
Ada orang merasa bahagia setelah kejayaan tercapai, ada pulak bahagia setelah menemui seseorang dalam hidupnya.Tidak kurang yang bahagia apabila dikelilingi harta kekayaan.Manakala ada yang sebaliknya..kaya dan sukses dalam hidup tetapi masih tidak merasa bahagia.kalau ada pun sekejap dan bertukar menjadi duka.Bahagia dan derita adalah dua perasaan yang berbeza. Namun kebahagiaan tidak ada kaitan dengan kemiskinan atau kekayaan.Bahagia ada di mana-mana...
Bagaimana cara mencapai kebahagiaan dan macamna mengekalkan perasaan itu?? Tidak semua orang berjaya beroleh kebahagiaan kerana tidak semua orang tahu di mana sebenarnya letak kunci kebahagiaan.Kita kena berusaha ..usah mengharap bahagia datang mengolek!! Sebelum itu kita tanya diri kita; kenapa bahagia sukar dicapai? mengejar duniawi dan harta benda sehingga kita lupa tujuan kita dilahirkan.Sifat tidak bersyukur atas rahmat Allah dan apa yang diperolehi adalah asas kepada rasa tidak bahagia itu.Manusia tidak pernah merasa puas apa yang dia ada.Terlalu mengikut hati boleh membawa padah.Jika terlalu menurut nafsu pula boleh menyebabkan kita alpa dan lalai.Meletakkan harapan yang tinggi bila menyayangi seseorang atau inginkan sesuatu dan bila harapan dan keinginan itu tidak tercapai, mulalah merasa tidak gembira dengan apa yang berlaku.


BAGAIMANA MENCAPAI BAHAGIA;
1. kebahagiaan adalah kesederhaan
Bersederhana dalam setiap keadaan adalah kunci kebahagiaan.memandangkan manusia kini semakin berebut-rebut mengejar wang dan mengabaikan sendiri rasa bahagia.

2. Bersyukur apa yang dimiliki
Orang tak mampu berfikir bahawa kadang-kadang semakin kita kaya,semakin banyak masalah kita.Gelisah memikirkan perniagaan,hutang,rasa tidak selamat,rasa takut dan sebagainya.

3. Jangan irihati dengan kebahagiaan orang
Kita merasa cemburu melihat orang bahagia.sikap ini menyebabkan rasa tak puashati terhadap apa yang dimiliki dan mula mempertikaikan hak orang tanpa pernah berpuashati dengan apa yang kita miliki.

4. Tetapkan matlamat hidup
menetapkan matlamat hidup dapat menguji jatuh bangun kehidupan.Menjadikan kita lebih tabah bila jatuh dan lebih merasai bila berjaya.

5. Ekspresi diri
Sering bertanya pada diri apa yang kita mahu dalam hidup.Sepanjang kehidupan pasti ada saat yang pernah membahagiakan dan kenangilah saat bahagia itu lebih dari mengingati saat duka.

6. Tidur dengan tenang
Sebelum masuk tidur muhasabah diri dahulu.Maafkan semua orang sebelum terlena dan jika ini yang dilakukan perasaan kita akan jadi lebih tenang

7. Lupakan kisah duka
Usah dibayangi duka yang berpanjangan dan jangan membandingkan nasib kita dengan nasib orang lain kerana rezeki manusia adalah berbeza.

8. Azam baru
Mulakan azam baru dan tidak semestinya pada tahun baru! Azam boleh terjadi bila-bila masa,hari ini ,esok atau lusa.Bulatkan azam,tetapkan perancangan dalam hidup.Mulakan perancangan untuk esok dan tetapkan azam jangka pendek dan panjang.cuba capainya satu persatu.

9. Sentiasa bersedia
Bersedia dengan seribu kemungkinan yang bakal berlaku dan lekas bangkit.Dengan ini minda akan lebih terbuka menerima segala kemungkinan dan tidak terkejut atau kecewa dengan musibah yang bakal terjadi.

10. Hidup berteman
Hidup yang murung dan kurang pergaulan dengan teman -teman dan bersosial menyebabkan kehidupan sentiasa dirundung pilu.Setidak-tidaknya kehadiran teman menyuntik rasa gembira di dalam hidup kita.

11. Bangkit dengan ceria
Bangun pagi dengan penuh syukur dan gembira .Mood waktu pagi amat penting untuk menjalani kehidupan seharian dan hari seterusnya.Tetapkan dalam minda bahawa hari ini anda mahukan kehidupan yang gembira.
Sikap buruk dalam diri seperti iri hati,hasad dengki akan mengundang perasaan sengsara jauh lagi dari bahagia.Pepatah ada mengatakan; "Usaha memang tidak selalu mendatangkan kebahagiaan,tetapi tidak ada kebahagiaan tanpa ada usaha".
Setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya.Jika konsep ini difahami lebih mudahlah untuk kita mengejar bahagia.......
__________________

Wednesday, July 1, 2009

Cerbisan Doa

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG..

YA ALLAH…
SEANDAINYA TELAH ENGKAU CATATKAN…
DIA MILIKU TERCIPTA BUATKU…
SATUKANLAH HATINYA DENGAN HATIKU…
TITIPKANLAH KEBAHAGIAN ANTARA KAMI…
AGR KEMESRAAN ITU ABADI…

YA ALLAH YA TUHANKU YANG MAHA MENGASIHI…
SEIRINGKANLAH KAMI MELAYARI HIDUP INI…
KE TEPIAN YANG SEJAHTERA DAN ABADI…
MAKA JODOHKAN KAMI…

TETAPI YA ALLAH…
SEANDAINYA TELAH ENGKAU TAKDIRKAN
DIA BUKAN MILIKU…
BAWALAH DIA JAUH DARI PANDANGANKU…
LUPUTKANLAH DIA DARI INGATANKU…
DAN PELIHARALAH AKU DARI KEKECEWAAN…

YA ALLAH YA TUHANKU YANG MAHA MENGERTI…
BERIKANLAH AKU KEKUATAN…
MENOLAK BAYANGANNYA JAUH KE DADA LANGIT…
HILANG BERSAMA SENJA YANG MERAH…
AGARKU SENTIASA TENANG…
WALAUPUN TANPA BERSAMA DENGANNYA…


YA ALLAH YANG TERCINTA…
PASRAHKANLAH AKU DENGAN TAKDIRMU..
SESUNGGUHNYA APA YANG TELAH ENGKAU TAKDIRKAN…
ADALAH YANG TERBAIK UNTUK KU…

Janganlah menangis~

Janganlah menangis
kalau tak tercapai cita-cita
bukan kah Tuhan yang telah menentukannya.

Janganlah menangis
nonton filem hindustan
itu kan cuma lakonan.

Janganlah menangis
kerana cinta tak berbalas
mungkin dia bukanlah jodoh
yang telah Tuhan tetapkan.

Janganlah menangis
jika gagal dalam peperiksaan
mungkin kita kurang membuat
persediaan.

Janganlah menangis
kalau wang kita hilang di jalanan
sebab mungkin kita kurang
bersedekah buat amalan.

Janganlah menangis
kalau tidak di naikkan pangkat
yakin lah... rezki itu
adalah pemberian Tuhan.

Tuesday, June 30, 2009

Sekadar Jenaka

Soalan pertama....berbunyi
1). Apakah dia 'rumah di bawah, Tiang di atas'...kah. .kah..kah













jawapannye: KUBUR! nam kaki dalam, ada lebar lagi.








2). Cuba teka,mouse komputer , jantan ke betina?













jawapannye: betina.... sebab dia pakai pad.








soalan seterusnye.. ..
3). Antara ekor lembu dengan ekor tikus... ekor saper lagi
panjang..... ?
ha...aper dier..














jawapannye:. ....ekor tikus .....kerana ekor tikus mencecah tanah, ekor
lembu langsung tak cecah tanah, tergantung ajer....









4). Kenapa pokok kayu balak ditebang???? ???














abis dah tak boleh di cabut, di tebanglah!!











Adakah anda memerlukan talian hayat??











Soalan seterusnye.. ..
5). Kalau kereta berhenti apa yg turun dulu hah....?
kalo terer jawab.














Jarum meter...ahaks. .ahaks...









Soalan keenam pula berbunyi,... .
6). Ianya Besar di negeri Arab, kecil di negeri china,di maggi ada, di
lobak pun ada...disana ada, di sini tiada, yang ada pun ada, yang tiada
pun ada ...pening betul lah...jawap lah??????














Dan jawapannye ialah....... ....
HURUF A!!!!









Talian hayat anda sudah abis.
Kita ke soalan seterusnye.. ..










7). Ia sejenis benda, nampak macam jalan tetapi ia tidak pula
berjalan,kalau ditenguk betul- betul...memang sah ia jalan!!!














Memang la jalan raya!....... ..










. Apa benda jatuh kebawah tapi orang tercari-cari diatas?















Ha..ha..ha.. ha.. bumbung bas yg bocor dek air hujan...!










9)Beruk mana yg jari dia dok tekan arrow ke bawah .....jawap jgn tak
jawappppp... .















.. jawapannya: orang yg dok baca artikel nii...gi buat keje .....!!!!!
biasa nih!
HA..HA..HA.. . HA.... SEMOGA DAPAT RELEASE TENSION KORANG.








(sori,aaaaaaa)

Monday, June 29, 2009

Berhenti Mengharap ...

Bismillahirrahmanirrahim.....

ermm... manusia ......macam-macam characternye kan??

ada yang sentiasa mengharap....
tapi, ada pula yang "keras hati"nya....

akhirnya...seorang yang melara
seorang lagi terus seperti itu.....
masing-masing dengan ego masing-masing!!



Jangan selalu mengharapkan untuk orang memahami kita, tapi mulalah dari diri kita sendiri.
Jangan terus mengharap kerna kita sendiri yang akan menahan sakitnya.
Aku juga lemah seperti insan-insan yang lain. Kadang-kadang perasaan terlalu berharap agar teman di sisi bisa memberi reaksi yang diinginkan, hanya akan melukai diri sendiri.

Janganlah mengharapkan pada manusia, tapi berharaplah pada yang lebih berkuasa. Kerna Dialah pemegang hati-hati kita. Kerana Allahlah, manusia bisa merasai nikmat gembira, sedih, marah, kasihan dan pelbagai lagi.

Perhatikanlah betapa besarnya kerajaan Allah s.w.t dan pengaturanNya terhadap alam semesta ini, hingga kita tahu betapa layaknya kita bertawakal pada Allah s.w.t. Mengapa kita masih lagi berharap atau bersandar pada manusia sedangkan ha
nya pada Allahlah selayaknya kita bersandar dan bergantung harap, iaitu Dia yang Maha Memiliki? Tetapkanlah keyakinan di hati kita bahawa hanya Allah penyelesaian segala kesulitan. Jangan terus berharap pada teman kita untuk berubah, tetapi mulalah dari diri kita.Teruskan berdoa moga Allah melembutkan hati insan-insan di sekeliling kita dan agar kita terus diberi kekuatan iman menghadapi mehnah di dunia dalam perjalanan menuju syurga Illahi. AMIN...

"Cukuplah bagiku Allah,(Dialah)
sebaik-baik tempat bersandar."

Thursday, June 25, 2009

di Balik perasaan ku~

ermm...
lately . aku pun x mengerti aper prsaan ku..
aku sering kegelisah...sepi...sedih.....

pernah x korg terpikir MATi???..
kebelakangan ini aku sering terpikir MATI...
bila aku mati..dimana...dan bagaimana...
aku pun x mengerti...
aku sering menangis ketika bersujud....adakah ajal ku semakin hampir???
YA ALLAH.. ampunilah driku...
moga aku mati dalm keadaan iman..dan aku bermohon agar dosa2x ku di ampun..amin...

Wednesday, June 24, 2009

Perempuan Berkalung Sorban ...

perempuan-berkalung-sorban

arini keje aku dok tegok utube jew..
hehehhe..layan jew..aku dok layan citer ni " Perempuan Berkalung Sorban ..."
Lagi pula ada slot filemnya dlm Youtube. Maka, laayaann….

Hasilnya, ermm..

1.Ya!Paparan realiti liberalnya Islam tentang hak-hak pembebasan wanita. Pendek kata cerita ini boleh dikategorikan sebagai memberi gambaran buruk tentang Islam. Khususnya wanita..Bayangkan…

a. Perempuan semacam kelas kedua dalam masyarakat

b. Tidak boleh melanjutkan pelajaran tanpa ditemani muhrimnya

c. Tidak boleh menunggang kedua dan cergas

d. Tidak boleh berkarya untuk menghebahkan ilmu, kerana wanita itu sudah terjamin syurganya sekiranya patuh pada suami..

d. Tidak boleh sambung kuliah, kerana lelaki yg lebih berhak peroleh pangkat tinggi..Perempuan, kesudahannya di rumah shj

dan banyak lagi…(sangat banyak, sila nonton..itu yg terbaik!)

sorban-dlm

cerita ini dengan Ayat-ayat Cinta yg genrenya lebih kurang serupa, tetapi cerita yg ini mampu memberi anda pelbagai emosi, bisa hingga kecamuk dan beristighfar panjang.

Itulah yg aku rasakan. Adakala mahu nitis airmata sebab ya la..Perempuan diperlakukan sebegitu rupa (diperlakukan suami yg bukan muslim yg baik) . Walau baik bagaimana sekali didikan ajaran agama, tetapi Tuhan itu kalau mahu menguji tidak kira siapa dan di mana.


Cuba bayangkan, andai persekitaran Nissa dalam filem ini masih wujud?? Mungkin ada…tapi bayangkan..

perempuan-berkalung-sorban

Pendek kata cerita ini banyak buat aku berfikir. Ilmu masih tidak banyak mana. Kerana..aku masih belajar, sampai mati aku pun masih dan akan terus belajar.

Sebab itu, post ini tujuan utk berkongsi pendapat dan cerita sahaja. Kalau dalam sehari tiada apa yg boleh buat anda berfikir, tontonlah apa jua bahan, video dan input yg membolehkan kita berfikir tentang kehidupan..Semoga ada manfaat dan pelajaran yg kita akan peroleh.

Perempuan Berkalung Sorban mungkin boleh menyedarkan banyak pihak, tetapi sayang di Malaysia tidak dipertontonkan…

Tuesday, June 23, 2009

Mutiara Hati



1. Hati yg terluka umpama besi bengkok walau diketuk sukar kembali kepada bentuk asalnya.

2.
Nafsu mengatakan perempuan itu cantik atas dasar rupanya. Akal mengatakan perempuan itu cantik atas dasar ilmu dan kepintarannya. Dan hati mengatakan perempuan itu cantik atas dasar akhlaknya.

3.
Jadikan dirimu bagai pohon yang rendang di mana insan dapat berteduh. Jangan seperti pohon kering tempat sang pungguk melepas rindu dan hanya ayak dibuat kayu api.

4.
Kegembiraan ibarat semburan pewangi, pabila kita memakainya semua akan dapat merasa keharumannya. Oleh itu berikanlah walau secebis kegembiraan yang anda miliki itu kepada teman anda.

5.
Orang yang bahagia itu akan selalu menyediakan waktu untuk membaca kerana membaca itu sumber hikmah menyediakan waktu tertawa kerana tertawa itu muziknya jiwa, menyediakan waktu untuk berfikir kerana berfikir itu pokok kemajuan, menyediakan waktu untuk beramal kerana beramal itu pangkal kejayaan, menyediakan waktu untuk bersenda kerana bersenda itu akan membuat muda selalu dan menyediakan waktu beribadat kerana beribadat itu adalah ibu dari segala ketenangan jiwa.

6.
"Wanita yang cantik tanpa peribadi yang mulia, umpama kaca mata yang bersinar-bersinar, tetapi tidak melihat apa-apa".

7.
Terdapat banyak kemungkinan untuk gagal kerana kejayaan hanya boleh dicapai dengan satu perkara iaitu USAHA.

8.
Dunia ini umpama lautan yg luas. Kita adalah kapal yg belayar di lautan telah ramai kapal karam didalamnya.. andai muatan kita adalah iman, dan layarnya takwa, nescaya kita akan selamat dari tersesat di lautan hidup ini.

9.
Kegagalan dalam kemuliaan lebih baik daripada kejayaan dalam kehinaan. Memberi sedikit dengan ikhlas pula lebih mulia dari memberi dengan banyak tapi diiringi dengan riak.

10.
Sahabat yang tidak jujur ibarat dapur yang berhampiran. Jikalau pun kamu tidak terkena jelaganya sudah pasti akan terkena asapnya.

Friday, June 19, 2009

kepenatan~...

huhuh...
smpai umh aku trus on pc...laluku mengepost entri kat blog ni...untuk pengetahuan korang
arini aku wat keje gle..huhuhu

pas blk dr opiz aku trus g pustaan..tmnkan murni anta buku....
pas jew anta buku ,ktorg blk jln kaki dr perpstaakn ngra smpai spital tawakal...

snggh petronas..beli aiskrem..
so nk ke spital..sure lalu tsk ttwgsakn..heheh..
aper lg..tgok ar gelagat diorg..
berjogging..berdate...bwk ank2x beriadah..
dah ar ktorg pakai bju krg ...haahhaah...segan gak...
tp wat muke slmber sudah..
berjln dan trus bjln..smbl berborak..meluahkan prsaan...hehe
nk taw pew die..psl gji lah...hmm...
..aku berjaln smbl menhn keskitan.arghh...kakiku melecet..huhuh....
heheheh..sedar2x x sdr..sdh smpi

ermm...
hehehhe...aku mmg suke bergambo...i2lah aku

sedapnye...

smpt ag.....nyam2x..

Doaku Padamu



Ya Allah,
Ya Tuhanku..

Ampunilah dosaku,

Lengkapkanlah budi pekertiku,

Sempurnakanlah usahaku,
Puaskanlah hatiku terhadap rezeki pemberian-Mu,

dan jangan dibiarkan hatiku,
Terpedaya oleh apa yang,

Engkau halaukan daripadaku..


Ya Allah,

Ya Tuhanku..


Kurniakanlah kami kebaikan,

Didunia dan akhirat,

Serta peliharalah kami,
daripada azab api neraka..


- amin -

huhu~x dpt nk melelapkan mata...

penin kpla ku...aku telan panadol utk melegakan ksktnku..
aku rase dah 3hari aku duk telan pnadol...
aku ingt pas 2 nk tdow..
terbe jew tepon ku berbyi....aku ingt saper lah..
rupanya mas.......(masitah yakob) my best frewn
dh lamer die x call aku..
lps aku berborak ngn mas. aku terus tdow... dlm kul 11 lbey kot..
windunye kt mas......

tp lg windu kt .....heheheh...biarlh hya aku yg taw..
aku ingt aku akn tdow ngn lena...
tp dlm kul 2lbey aku terjaga..
aku xtaw ar.. naper sjk kebelkgn ni.. slalu xlena tdow...mcm2x aku fikrkan..
smpai bile begini pun aku x mengerti..
aku pun xtaw aper yg aku fikirkan.....ermmmmmmm...........

Thursday, June 18, 2009

Kemalasan yang datang..


Hari ini aku dilanda kemalasan yang melampau kat office ni..Hahaha pada hal keja melambak-lambak kena buat...ader ke keja??hahah.....
hahaha....padahal keje aku dr td dok update blog n facebook jew...
hahah.. bab yg plg mlas tym boz aku xder kt opiz..
ermmm.... best... kwn2x aku ade dok berchatt..tgk muvee..ntah ape2x ntah lg ar diorg wat...
biar aper diorg nk wat.. yg ptg diorg hepi dgn cara diorg...heheheheh...


Okaylah nak cri research for template 2010 ..Selamat bekerja semua..Hehehe...

Finally~aku dpt merasainya...nyam 2x..

ingatkan nak siapkan entry ni semalam..
tah apa kena mmg malas terlampau la..
hahah.. pc on jew dr smlm smpi pg ..aku ntah kemana..cam besa ar lyn prsaan smbil menuntun tv ngn mak tercinta..naper yek lately aku rase tkt sgt ~.....may b prsaan aku kot..
huhu..dah2x jgn dn wat drama sedey lak.. hahahah..aku kene kuat...
hahahah~..qma ko mesti kuat!!!! pesan mak... biar owang wat kiter.. kite kena ttp senyum...
dan sabor!!! thank makk....
huhuh~

Finally ...
dpt gak aku mkn DURIAN~ huhuh..sonoknye smlm...
blk2x dr opiz mak aku belikan durian..ape lagi.. msk blk ltk beg..aku trus kedapur...
nyam2x..aku mkn ar durian 2...ngn mak n ank buah ..rasenye sgt puas...
thankkkk.. skali lg mak...coz belikan DURIAN utk qma...
yg tgh sengkek ni.. hahaha nk bli durian pun x mampu....ermm
yelah.. bln ni gji x dpt....
argggghhhhhhhhhh.....sedey sgt!!! nsb bek ader owang yg prihatin....

Wednesday, June 17, 2009

huhuuh~ holiday in Pulau Perhentian

last week aku g bercuti kt Pulau perhentian..
huhuh~:)
sgt menarik temptnye.. mendamaikan...nk pergi jew lg.. klu bley nk duk c2 trus..
xnk blk...
aku bertolak pkl 11.00mlm dan smpai di kual
a besut pd pkl 8.00..
sgt lambt.. coz aku ikut jln gua musang...sgt jem
m... coz ade xcident....
hmmm...so aku upload kan pic2x slama aku dkt sana..



ngan ank kwn abg aku ~Syura~


ngan ank buahku~shahirah~ acu sayunk kamo!!


huhuhuhu..dah nk blk ..sedey :(




buai2..buailah aku nk kawen ngn .....hehehehe

sgt menyeronokan...byk ikn...

mis duyung ..hahahaha

Snorkeling tym...huhuhuh..sgt sonok!!!!

ermmm..... i like beach...damai..



ermm...syg sgt kt die....:*








bru tibe ....aku datng ni....:)



didlm bot...sgt memeningkan...


wit ank buah ku..dlm kepnasan menuggu bot..
shahirah n shahid...jgn nakal2x taw..acu syg korg..

Teka-teki hampeh...hahahah

so terjumpa la email ini...sangat hampeh okay.. so aku nk ar kongsi bersama ngn kwn2x..
hahahhah..........
lepas je layan teka-teki nih..rasa nak lari laju2 pastuh langgar dinding..herghhhh..

1. Teka-teki :
Hitam dan berpeluh2.....


Ha...apa2??


Pikir2....






Jawapan :
SEMUT HITAM TENGAH BERJOGING.....


Hahahaha........



2.Teka-teki :
antara kapal terbang dengan kuih lepat liat,mana satu yang
paling tinggi?




Jawapan :
kuih lepat liat la...sebab kapal terbang sampai langit je,tp
kuih lepat liat sampi LELANGIT...hehe...



3. Teka-teki :
byk2 kotak,kotak pe yg xleh angkat?




Jawapan :
kotak penaltilah....


wawawa



4. Teka-teki :
Kenapa Penggali Kubur Gali Kubur Tak Pakai Selipar???teka teka
kalo terrer.....! !





Jawapan :
selipar maner boley buat gali tanah......gune cangkul lar
huehuehueheu! !



5.Teka-teki :
Bulu bertemu bulu... kulit bertemu kulit... makin tambah rapat
makin nikmat rasanyer... ( jawablah kalau bijak hehehe....)



Jawapan :
mata bila time nantuk...


Kihkihkih....


Haa...pikir lain la tu.....


Ish2....









6.Teka-teki :
3 kepala, 6 mata, 8 kaki. Apakah Ia?



Jawapan :
Koboi naik kuda bawa ayam nak g sembelih.....


Hahahahaha...........






7.Teka-teki :
masa dia hidup kite nyanyi,masa dia mati kite tepuk tangan.




Jawapan :
lilin masa sambut birthday...


Dapat jawab?


Bijaknyer.....



8.Teka-teki :
scorpion kaler apa?



Jawapan :
kala jengking la.....


:-p...



9.Teka-teki :
Ada sorang iman, tengah sembahyang lepastu ada sekor anjing lalu
depan
dia..pastu dia jilat kaki dia.. Batal tak air semayang imam tu?





Jawapan :
Mana batal sebab anjing tu jilat kaki dia sendiri......


Hahahaha....



10. Teka-teki :
4 org awek berpayung dgn satu payung tp knape tak basah?




Jawapan :
sebab tak hujan....


Hehehehe.....

Teringin durian

Tahap nk mkn durian dah melampau lalu aku mengadu ar ngn mak..mak qma nk mkn durian... Biasala akukan, gedik dan mengada sesikit nak mengadu.. tp ngan mak jew taw..heheh...

tetibe jew angh call aku.'dik ko nk mkn durian kew??' hehhe..

ngn sipu2x aku jwp .. heheh.. nak2x.. so die tya ar.. maner yek jual durian...
lalu aku mjwab dkt setapak jaya~..
harapn tgll harapn..kempunan lg gak aku nk mkn..coz angh kate x pun jual durian..
xpew ar..huhuhu...
xpe2x..sab2 ni ade psr mlm dkt ngn umh.. so aku nk pow kak cik..
heheh tgu yek kak cik...qma nk mkn durian...
huhuhuh~



Friday, June 12, 2009

Jiwa tanpa hidayah terima seksaan paling berat

BERSYUKUR kepada Allah bukan saja ketika senang tetapi juga pada saat menghadapi ujian-Nya. Rahmat, musibah diturunkan Allah patut jadi medan umat muhasabah diri setiap saat.

insaftaubat.JPGSESUNGGUHNYA orang yang memiliki ketajaman mata hati mengakui bahawa bencana dan seksa Allah tidak hanya dalam bentuk kelaparan, sakit, miskin dan muflis. Sesungguhnya bencana paling hebat ialah azab Allah bersifat maknawi, tidak nampak di mata manusia tetapi kesannya sungguh dahsyat dirasai.

Ia boleh membuat hati mereka tertekan seperti disebut dalam al-Quran yang bermaksud:

“Barang siapa yang Allah menghendakinya mendapat petunjuk nescaya Dia melapangkan dadanya untuk menerima Islam. Siapa yang dikehendaki Allah mendapat kesesatan nescaya Allah menjadikan dadanya sesak lagi sempit seolah-olah ia sedang mendaki ke langit.” (Surah Al-An’am, ayat 125)

Walaupun semua nikmat dunia sudah dimiliki dada rasa sempit, susah, takut, risau dan sedih. Bukankah perasaan itu adalah azab yang bersifat maknawi? Apakah lagi azab Allah yang ditimpakan kepada manusia supaya mereka beringat?

Azab di hati, tidak berasa manisnya iman. Mengapa orang yang lalai kepada Allah hidupnya bergelumang harta dan kuasa? Tidak nampak kesusahan pada wajah mereka, sentiasa sihat dan gembira dengan apa dimiliki. Tetapi benarkah mereka bahagia?

Mana mungkin harta boleh membeli ketenangan jiwa, bahkan hakikatnya semua yang ditonjolkan adalah palsu belaka. Hati mereka menjerit dikejar rasa bersalah, diburu bayang-bayang dosa dan maksiat yang dilakukan.

Nurani yang bersih sentiasa berbisik bahawa mereka melakukan kesilapan memilih jalan sedangkan nafsu yang keji cuba menjerat dengan pelbagai kenikmatan sesaat. Memang mereka menikmati segalanya tetapi jiwa tidak pernah puas, hampa dan kosong.

Allah menyeksa dengan cara mengunci mati hati mendapat hidayah-Nya. Azab Allah membuat hidup seseorang tidak menentu, tertekan, tersesat tanpa kuasa yang boleh menolongnya selain Allah.

Jika Allah cabut kemanisan iman dari hati, sesungguhnya Dia mengazab mereka secara senyap, ramai yang sembahyang tetapi tidak rasa manisnya sujud atau khusyuk dan mereka berilmu tetapi tidak mengenal jalan menuju Allah.

Mereka kaya tetapi tidak merasai keberkatan hartanya. Mereka kepenatan mengejar dunia, menitiskan air mata untuk dunia, risau dan takut kerana dunia, berjuang untuk dunia, sakit dan akhirnya mati untuk dunia tanpa melalui kemanisan saat beribadah dan kenikmatan memuji Allah.

Hati tempat jatuhnya rahmat dan azab Allah. Alangkah ramainya manusia yang tidak menyedari dirinya sedang diazab kerana dosa membutakan hati sehingga tiada mampu membeza manakah salah satunya, antara rahmat atau azab?

Kata-kata pendeta Bani Israil dalam kitab Ibnul Qayyim Al-Jauzi, ‘Shaydul Khatir‘: “Oh Tuhanku, aku sering berbuat maksiat tetapi mengapa tak kunjung datang azab-Mu menimpaku? Dikatakan kepadanya: Betapa banyaknya azab Allah menimpamu, tetapi engkau tidak tahu bahawa itulah azab Allah. Tidakkah engkau merasa dihalang dirimu merasai kenikmatan bermunajat kepada-Nya?”

Orang berilmu buta hati jika ia menganggap dirinya sentiasa dirahmati Allah walaupun maksiat menghiasi peribadi, apatah lagi orang awam yang kering iman lagi jahil. Walaupun mesti bersangka baik kepada Allah, jangan sampai dia langsung tidak kisah dengan karat maksiat dan hanya berlagak umpama suci dalam debu.

Semakin dia rasa tidak kisah dengan maksiat itu, semakin hatinya kotor dan tidak layak dijatuhi pandangan rahmat-Nya. Kemudian dia tidak mampu lagi membeza mana rahmat dan mana azab, akhirnya buta hati.

Azab di mata, tidak mahu membaca hikmah peringatan Allah. Setiap peristiwa mesti mengandungi hikmah untuk kebaikan manusia. Ujian dan azab yang dideritai adalah bentuk tarbiah berkesan untuk menyedarkan kesilapan manusia.

Tetapi, ada pula orang yang semakin diuji semakin teruk kesesatannya, bahkan berterusan melakukan maksiat. Azab di atas azab! Apabila sakit yang dideritai, kehilangan harta, kegagalan hidup dan ajal maut sama sekali tidak menyedarkan bahawa semua itu adalah peringatan Allah.

Padahal duri yang mencucuk kulit itu menyimpan petanda peringatan daripada Allah bahawa manusia memang lemah, miskin dan tidak berupaya melawan kehendak Allah. Orang yang degil dan derhaka anggap semua itu lumrah hidup tiada campur tangan Allah.

Ketika sakit dia menyumpah seranah, jika rugi dia membuat penyelewengan demi mendapat keuntungan secara haram, jika dizalimi dia membalas dendam dengan kezaliman yang lebih teruk ke atas orang lain.

Tidak ada kamus taubat dan insaf dalam hidupnya. Mereka tidak mahu mengambil pelajaran kisah penyelewengan manusia yang berakhir dengan kesengsaraan dunia akhirat. Mata, telinga, hati dan akal dikurniakan Allah untuk mendapat hidayah tidak dimanfaatkan sehingga kesesatan tiada berakhir.

Firman Allah yang bermaksud:

“Perumpamaan mereka seperti orang yang menyalakan api, maka selepas api itu menerangi sekelilingnya Allah hilangkan cahaya (yang menyinari) mereka, dan membiarkan mereka dalam kegelapan, tidak dapat melihat. Mereka tuli, bisu dan buta.” (Surah al-Baqarah, ayat 17)

Mengapa manusia mudah tertipu? Bukankah mereka tahu musuh paling berbahaya ialah iblis dan syaitan tetapi mereka menjadikannya teman setia? Manusia juga dibekalkan syariat, hati dan mata. Justeru, dengan modal itu mereka pula semakin tersesat.

Orang Islam mengetahui syurga dan neraka, tetapi ramai pilihannya selalu silap. Mereka tahu dunia ini palsu dan menipu tetapi di situlah mereka memuaskan nafsu. Jadi, bagaimana menyelamatkan diri daripada kebodohan sendiri yang selalu tertipu sebelum azab datang?

Setiap kali mengulangi dosa dan maksiat kepada Allah, cubalah ancam diri sendiri. Awas! Jaga-jaga kuasa Allah boleh menarik balik semua yang anda miliki. Bayangkan perkara negatif terkena pada tubuh, harta, anak, isteri dan keluarga, kedudukan serta kuasa.

Apabila seseorang hidup dalam zon selesa dan tidak pernah mengancam diri maka keadaan ini membuatnya hanyut, lalai dan lupa daratan. Jika dia sentiasa berjaga-jaga dan suka menakutkan diri, ia sebagai langkah pencegahan sebelum kemurkaan Allah tidak dapat dibendung. Cara paling berkesan untuk mengancam diri dengan azab Allah ialah dengan mentadabburkan al-Quran. Sesungguhnya al-Quran bukan hanya membawa khabar gembira kepada hamba Allah yang beriman bahkan ada ayat ancaman supaya manusia tidak leka dibelai dunia. Sedikit tertawa dan banyak menangis adalah wasiat Rasulullah SAW supaya manusia suka mengancam dan memperingatkan diri dengan seksa Allah yang begitu pedih.

Ketinggian akhlak manusia bergantung dengan seberapa kerap dia bersyukur kepada Allah. Orang itu layak dipanggil manusia paling mulia dan tahu mengenang budi. Sesungguhnya manusia tanpa sifat syukur seperti penderhaka yang mengambil kesempatan dan menikam dari belakang.

Walaupun ilmu menjulang ke langit, harta setinggi gunung, kuasanya segagah ruang angkasa tetapi jika sifat kufur mengatasi segala-gala maka dia menjadi sehina makhluk pada pandangan Zat Yang Maha Pemberi Nikmat.

Lebih baik hidup sebagai cacing yang sedar diri sambil berzikir pagi dan petang mengingat jasa baik Allah memberinya makanan di dalam tanah. Walaupun syukur sang cacing tidak dibalas dengan nikmat di akhirat tetapi dia pandai berterima kasih kepada Allah atas rezekinya dalam tanah. Cacing hanya makan kotoran tetapi pandai bersyukur. Manusia jauh lebih baik makanan dan nikmat hidup yang dianugerahkan Allah tetapi betapa sedikitnya yang pandai bersyukur.

Syukur bermakna berhias dengan lidah yang memuji saja tanpa sepatah pun mencela perbuatan Allah ke atas diri kita, berhias dengan perbuatan mengikut undang-undang Tuhan sekali gus menolak logik manusia yang bodoh berlagak tahu segala-gala.

Syukur itu perhiasan paling cantik jika dipakai, ilmu bermanfaat jika diamal dan akhlak indah pada pandangan Tuhan, bahkan ia boleh menahan azab yang turun dari langit. Allah berfirman yang bermaksud: “Jika kamu bersyukur, Aku tambahkan nikmat-Ku namun jika kamu kufur sungguh azab-Ku amat pedih.”

- Penulis ialah Mufti Perlis

Hati umat Islam berkarat jika meninggalkan zikir

Jiwa orang selalu ingat Allah sentiasa bening, tenang walaupun banyak masalah hidup

taubat_tasbih.jpgORANG dalam hatinya terpancar keimanan kukuh, akan selalu giat berusaha sepanjang langkah usianya untuk bertaqarub kepada Allah kerana didorong rasa cinta mendalam terhadap-Nya. Kasih sayang dan kecintaan kepada Allah menjadikan seseorang itu sentiasa rindu pada-Nya.

Ibarat seorang anak muda sedang mabuk asmara, selalu terkenang-kenang si buah hatinya. Orang yang beriman, ingatannya tetap bergetar tulus kepada-Nya tanpa mengira waktu dan tempat. Bagi mukmin sejati, zikir dan hati adalah satu nyawa, tidak boleh dipisahkan.

Ia ditegaskan Ibn Taimiyah: “Zikir bagi hati adalah umpama air bagi ikan, bagaimana keadaan ikan apabila berpisah daripada air?”

Inilah gambaran orang beriman, yakin percaya kepada Allah dan menginsafi diri tidak lebih sebagai seorang hamba sangat lemah yang selama ini menerima nikmat Allah tidak terhitung banyaknya.

Hal ini menepati firman Allah yang bermaksud:

“Wahai orang beriman, (untuk bersyukur kepada Allah) ingatlah serta sebutlah nama Allah dengan ingatan serta sebutan yang sebanyak-banyaknya; dan bertasbihlah kamu kepada-Nya pada waktu pagi dan petang.” (Surah al-Ahzab, ayat 41-42)

Kebanyakan masyarakat faham zikir hanya kata-kata yang dilafazkan saban kali habis menunaikan solat fardu, solat sunat atau membisik doa ketika ingin makan, memulakan sesuatu kerja yang baik, terjaga dan tidur serta bersin.

Padahal hakikat zikir kepada Allah sebenarnya tidak tertentu kepada zikir lisan semata-mata seperti mana ditegaskan Al-Imam An-Nawawi, bahawa zikir tidak terbatas kepada tasbih, tahlil, takbir dan lain-lain zikir lisan, mereka yang bekerja kerana Allah juga orang yang berzikir kepada Allah.

Pendapat beliau disokong Basri Ibrahim Al-Azhari dalam bukunya Salah Faham Terhadap Konsep Ibadah, Ilmu dan Zikir, bahawa setiap orang yang taat kepada Allah, mengikut segala diperintahkan dan meninggalkan dilarang oleh-Nya dikira sebagai orang yang berzikir.

Zikir terbahagi kepada tiga bahagian iaitu zikir hati, lidah dan anggota. Zikir hati memikirkan keagungan dan kebesaran Allah di bumi, langit dan seluruh kejadian makhluk-Nya. Zikir lidah pula melantunkan puji-puji kepada Allah, mensyukuri nikmat kurniaan-Nya, menyeru masyarakat ke arah ajaran Islam, menerangkan kebaikan syarak, menjelaskan hikmah pada perintah dan larangan Allah, memberi nasihat kepada sesama Islam.

Sementara zikir anggota pula menggunakan anggota badan untuk melakukan amalan ketaatan, sama ada dalam bentuk melakukan segala suruhan atau meninggalkan segala larangan Allah.

Orang yang lupa atau lalai kepada Allah, hatinya selalu dirundung resah gelisah, tenggelam dalam kebimbangan dan sengaja meletakkan dirinya di tempat mengundang kemurkaan Allah lantaran tidak rasa bersalah terhadap kemungkaran dilakukan.

Lupa kepada Allah menandakan hati seseorang itu sudah berkarat dengan sifat mazmumah yang sangat keji.

Wednesday, June 3, 2009

C e r i t a . . .

Cerita tentang hati

Cita ini aku amik dr blog kawn ku~huhuh~aku ingin berkongsi ngn kwn2x ku ...

“Hati aku sudah menjadi kecil. Sangat kecil.”

aku xtaw aper prasan aku kini...aku hanya mampu menunggu dan bersabar...

Cerita tentang airmata

Pernah dengar cerita ini tak?

Ada dua titis air mata mengalir di sebuah sungai. Satu titis air mata itu menyapa air mata yang satu lagi. “Saya air mata seorang gadis yang mencintai seorang lelaki tetapi telah kehilangannya. Siapa kamu pula?”. Jawab titis air mata kedua itu, “Saya air mata seorang lelaki yang menyesal membiarkan seorang gadis yang mencintai saya berlalu begitu sahaja”

Cerita tentang perasaan

Apakah kamu sudi, mendengar cerita picisan tentang perasaanku kini? Apakah kamu mahu, mendengar setiap degupan jantungku yang semakin lemah? Apakah kamu tahu, bahawa aku sangat berkecil hati dengan tembok keegoaan yang kian kamu bina itu? Apakah kamu tidak tahu, perasaanku tetap sama terhadapmu, tetapi harapanku sesamar bayangan?

Bila rasaku ini rasamu

Dulu, masa sebelum adanya insan istimewa itu, seringkali jiwa ini gusah, dan malam-malam selalu menitiskan air mata dek kesunyian dan kedukaan. Aku selalu berdoa dalam-dalam agar kedukaan aku akan hilang dibawa angin suatu hari nanti.

Sekarang, dah adanya insan istimewa itu, pelik sungguh, aku masih lagi menitiskan air mata. aku fikir bahagia sudah hampir pada aku , tapi seringkali hati aku terluka.

Sambil menghela nafas, aku bersuara, cinta itu manis dan juga pahit.